Het nieuwe boek van Osterwalder is prijzig, maar verdient zich terug in beter geplande en doordachte innovaties en mooie adviestrajecten, zegt Leo Dijkema (zie foto).
Alex Osterwalder heeft met zijn medeauteurs een mooi vervolg op zijn boek ‘Business Model Generatie’ gemaakt met zijn nieuwe aanwinst ‘Waarde Propositie Ontwerp’. Hier wordt één van de aspecten van zijn eerdere boek verder uitgewerkt. Een handzaam en prachtig geïllustreerd boek dat je helpt om succesvol te innoveren.Handige hulpmiddelen
Een jaar geleden vroeg een klant van ons om te helpen hun businessplan voor de komende vijf jaar te verrijken door het MT+ en de medewerkers en klanten te verbinden rond het Business Model Canvas. Bij de voorbereidingen raakte ik onder de indruk van de handige hulpmiddelen die op de website van de auteurs onder de naam ‘Strategyzer’ te vinden is. Compact, handig, slim en goed doordacht. Met het boek ‘Waarde Propositie Ontwerp’ gaat Osterwalder door op de ingeslagen weg. Door een van de elementen uit zijn eerdere boek uit te vergroten leert hij de lezer om innovaties te plannen. Interessant aspect daarbij is, dat hij begint met de interne brainstorm en niet door eerst naar klanten te kijken. In een stap voor stap aanpak leert hij de lezer om met slimme modellen, mooie illustraties, handige voorbeelden en soms iets te veel voor de hand liggende details het hele proces te plannen en ook alle achtergronden te begrijpen.Centraal in het boek staat het model dat uit twee componenten bestaat:
- De ‘Value (Proposition) Map’ met drie elementen: (1) een lijst van producten en diensten, (2) voordeelverschaffer of ‘gain creators’, (3) pijnverzachters.
- Het klantprofiel bestaande uit drie mooi op de Value Map aan te sluiten elementen: (1) klanttaken, (2) voordelen en (3) pijnpunten.