artikel

‘Prijzig boek, maar verdient zich terug’

Businessmodellen

Het nieuwe boek van Osterwalder is prijzig, maar verdient zich terug in beter geplande en doordachte innovaties en mooie adviestrajecten, zegt Leo Dijkema (zie foto).

‘Prijzig boek, maar verdient zich terug’

Alex Osterwalder heeft met zijn medeauteurs een mooi vervolg op zijn boek ‘Business Model Generatie’ gemaakt met zijn nieuwe aanwinst ‘Waarde Propositie Ontwerp’. Hier wordt één van de aspecten van zijn eerdere boek verder uitgewerkt. Een handzaam en prachtig geïllustreerd boek dat je helpt om succesvol te innoveren.

Een jaar geleden vroeg een klant van ons om te helpen hun businessplan voor de komende vijf jaar te verrijken door het MT+ en de medewerkers en klanten te verbinden rond het Business Model Canvas. Bij de voorbereidingen raakte ik onder de indruk van de handige hulpmiddelen die op de website van de auteurs onder de naam ‘Strategyzer’ te vinden is. Compact, handig, slim en goed doordacht. 

Met het boek ‘Waarde Propositie Ontwerp’ gaat Osterwalder door op de ingeslagen weg. Door een van de elementen uit zijn eerdere boek uit te vergroten leert hij de lezer om innovaties te plannen. Interessant aspect daarbij is, dat hij begint met de interne brainstorm en niet door eerst naar klanten te kijken. In een stap voor stap aanpak leert hij de lezer om met slimme modellen, mooie illustraties, handige voorbeelden en soms iets te veel voor de hand liggende details het hele proces te plannen en ook alle achtergronden te begrijpen. 

Centraal in het boek staat het model dat uit twee componenten bestaat: 
– De ‘Value (Proposition) Map’ met drie elementen: (1) een lijst van producten en diensten, (2) voordeelverschaffer of ‘gain creators’, (3) pijnverzachters. 
– Het klantprofiel bestaande uit drie mooi op de Value Map aan te sluiten elementen: (1) klanttaken, (2) voordelen en (3) pijnpunten. 

Na een uitleg van het concept, gaan de vervolghoofdstukken de diepte in, waarbij hij nauwgezet beschrijft dat het model gesegmenteerd gebruikt moet worden, wie je er bij kunt betrekken, dat je steeds prioriteiten per fase moet aanbrengen, hoe je het een en ander test, waarbij wordt verwezen naar de (handige) online modelletjes die je kunt downloaden. Ook maakt hij de verbinding met het ondernemingsplan, de Business Model Canvas. 

Ik ben enorm onder de indruk van de stap voor stap aanpak, met het boek in de hand kun je je team of klant door alle fasen heen helpen. Het boek is doordacht, maakt gebruik van oude en nieuwe modellen en aanpakken (PLC, concurrentiekrachten van Porter, brainstormaanpak van de Bono, kennis van Lean, workshop principes van Future Search en World Café) en is heel down to earth met werkwijzen met posters, flipovers, gele papiertjes en rode stickertjes. Dat laatste is wel een beetje ouderwets, al gebruiken de meeste organisaties dat nog steeds volop. Op de website kun je innovatiecommunities aanmaken, cursussen volgen online, de mooie apps downloaden of je opgeven voor een training tot gecertificeerd Business Model Canvasser. Dat hebben overigens al tachtig mensen in Nederland gedaan. De website is handig en (zeer) commercieel. 

Het geheel overziend is dit een zeer compleet boek, waar iedere in- of externe innovatie manager of consultant zijn voordeel mee kan doen. De mooie uitvoering en handige checklists en website maken dit tot een geweldige hulp, een boek waarbij je energie krijgt. Het boek is prijzig, maar verdient zich terug in beter geplande en doordachte innovaties voor bedrijven en mooie adviestrajecten voor consultants.

Auteur: Leo Dijkema, gecertificeerd management consultant, managing partner van Synthetron N.V.
Bron: Managementboek.nl

Meer informatie: speciale site over Waarde Propositie Ontwerp.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels