artikel

Aanpassing aan lokale consumentenbehoeften?

Geen categorie

Veel internationaal opererende bedrijven passen hun producten aan de regionale markt aan. Hoever kunnen ze hierin gaan zonder te vervallen in maatwerk

Veel internationaal opererende bedrijven passen hun producten aan de regionale markt aan. Hoever kunnen ze hierin gaan zonder te vervallen in maatwerk? Het blijkt een moeilijk evenwicht. Want meer rekening houden met lokale smaken en behoeften betekent bijvoorbeeld dat de kosten oplopen waardoor verliezen optreden aan schaalvoordelen. De consument moet dan bereid zijn een meerprijs te betalen.
Kosten kunnen worden gedrukt door de duurste processen (veelal Onderzoek & Ontwikkeling) te standaardiseren. Autofabrikanten werken daarom vaak samen op bepaalde gebieden, bijvoorbeeld voor ontwikkeling van nieuwe motoren. In Europa wordt de Crafter van Volkswagen in dezelfde fabriek gemaakt als de Sprinter van Mercedes. Zie ook: www.aimri.org en www.efamro.com.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels