artikel

Vier stappen om conflicten in een team op te lossen

Geen categorie

Ruzies, conflicten of op z’n minst fikse onenigheid: geen team komt er op z’n tijd onderuit. Harvard Business Review geeft een aantal tips die kunnen leiden tot het oplossen van conflicten in uw team. Ga het probleem te lijf in vier stappen.

1. De eerste en meest fundamentele stap: Bepaal de oorzaak van het conflict. Dat kan door het stellen van de volgende vragen:

  • Waarom hebben teamleden ruzie met elkaar?
  • Is er sprake van een dieper liggend persoonlijkheidsconflict?
  • Is een van de teamleden koppig?
  • Wil een van de teamleden dat alles hoe dan ook volgens zijn of haar manier verloopt?

De antwoorden op deze vragen helpen om te ontdekken of de oorzaak van het conflict veroorzaakt wordt door gedrag of door de situatie. Is dat helder, ga dan verder met de volgende stappen:

2. Onderhandel. Zoek een oplossing die werkt voor alle leden van het team. Zelf een oplossing dicteren kan averechts werken. Wijs er op hoe belangrijk het is dat iedereen accepteert dat niet iedereen het overal over eens is.  Moedig de teamleden aan om gemeenschappelijke grond te vinden en om nieuwe mogelijkheden te verkennen.

3. Stimuleer actief luisteren. Geef de ruziënde teamleden de ruimte om hun gevoelens te uiten, en vraag ze waarom ze zich zo voelen. Vraag ze om interesse te tonen in de anderen en voor wat de anderen te zeggen hebben. Vertel bijvoorbeeld dat ze niet moeten gaan zitten tekenen of friemelen of voortdurend andere sprekers onderbreken. Actief luisteren leidt ook tot het stellen van vragen die sprekers aanmoedigen dieper in te gaan op hun ideeën.

4. Zorg voor vergevingsgezindheid. Zodra het team de strijdbijl heeft begraven, moeten de teamleden worden aangemoedigd om de ander(en) te vergeven dat hun gevoelens zijn gekwetst of hun ego’s beschadigd. De beste manier om vergevingsgezindheid te stimuleren is door zelf vergevingsgezind te zijn. Belangrijk: Koester geen wrok, blijf niet namokken als een conflict is opgelost. En denk er ook aan je te verontschuldigen als je zelf iets verkeerd hebt gedaan.

Bron: Harvard Business Review

Meer weten over teams?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels