artikel

De juiste directeur vinden, een kunst op zich

Geen categorie

Ceo’s blijven steeds korter in dienst bij ondernemingen – gemiddeld nog maar 3,5 jaar tegenover 9,5 jaar een decennium geleden. Dat kan op zich niet de bedoeling zijn: juist de directeursfunctie is bij uitstek lange termijn. Kennelijk is er bij veel ondernemingen iets mis met hun opvolgingsplanning en zetten ze vaak de verkeerde man of vrouw aan het roer.

Ondertussen is interne opvolging – ceo’s die uit de onderneming zelf voortkomen, zijn gemiddeld veel succesvoller dat mensen van buitenaf – ook nog eens in verval. En inderdaad: uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de (Amerikaanse) bestuursleden ontevreden is over de opvolgingsplannen van hun onderneming.
 
A.G. Lafley, voormalig ceo van Procter & Gamble, dat een topreputatie heeft op het gebied van (interne) opvolging, vertelt hoe ze het bij P&G doen. Dit zijn een paar van Lafleys belangrijke lessen:

  •  Het is een paardenkoers
    Hoe meer paarden hoe beter. Hoe meer kandidaten, hoe meer keus, hoe meer breedte en diepte, hoe meer leiders die op de top van hun kunnen presteren, opportunity’s najagen enzovoort.

  • Het is niet persoonlijk
    Het gaat niet over de zittende ceo, maar over de organisatie en haar toekomst.
  • Het is moeilijk om je ceo-positie op te geven
    Maar toch, maak plaats als het juiste moment daar is – wat ook betekent: als de opvolger er klaar voor is.
  • Het opvolgingsproces zal nooit perfect zijn
    Het gaat per definitie enigszins rommelig, ook omdat de omgeving onvoorspelbaar is. Dat geeft niet.
  • Geef het roer over en dan wegwezen
    De vertrekkende ceo moet, als de overdracht is afgerond, écht 100 procent vertrekken uit de onderneming. En liefst dan ook meteen ergens anders gaan wonen, ver van het hoofdkantoor.

 (Bron: A.G. Lafley in Harvard Business Review)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels