Talenten binnenhalen is iets waar werkgevers vaak veel tijd en geld insteken. Maar het zo veel mogelijk rendement halen uit talenten, laat nogal eens te wensen over. Het gaat erom aandacht te richten op de juiste mensen en op de juiste manier. Lessen voor talentmanagement van KPN en DHL.
Talentmanagement klinkt mooi, maar om het te laten werken gaat het vooral om ‘vitamine A’ voor het personeel: aandacht. Meestal besteden organisaties alle aandacht aan een handjevol ‘high potentials’. Ook gaat er veel aandacht naar de systemen om talentmanagement tot stand te brengen. KPN en DHL merkten dat dit niet tot de gewenste resultaten leidde en besloten het anders aan te pakken. Hein Knaapen, voormalig HR-directeur bij KPN vertelt dat het niet ontbrak aan de juiste intenties. Er was een systeem dat maar liefst 36 competenties telde. Tijdens gesprekken, die het hele jaar door plaatsvonden, werd gewerkt met formulieren waarop 35 tot 40 afspraken werden vastgelegd. Ook was er een opvolgsysteem maar toch werkte dit niet goed. Knaapen: ‘Er werd heel veel geld gestoken in opleidingen, maar als ik het samenvat, had het met de business vrij weinig te maken. En de raad van bestuur had eigenlijk geen idee wat wij aan talentdevelopment deden. Daarmee deed KPN het niet veel slechter dan heel veel andere bedrijven.’