artikel

Traditioneel cv wint het ruim van social media

Geen categorie

De overgrote meerderheid van de Nederlandse managers (86 procent) ontvangt nog steeds liever een traditioneel cv en een 'ouderwetse' sollicitatiebrief van een kandiaat-werknemer in plaats van een verwijzing naar een online profiel op bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook. De populariteit van sociale media als het gaat om solliciteren of recruiten is volgens een onderzoek dat Heliview uitvoerde in opdracht van Office Team minder groot dan nogal eens beweerd wordt.

Voor het arbeidsmarktonderzoek Q4 2010 werden ruim 2800 HR- en financemanagers in dertien landen ondervraagd. Van hen geeft slecht 6 procent aan een voorkeur te hebben voor een link naar een netwerksite. Wel bevestigt 61 procent van de Nederlandse managers dat hun zakelijke keuzes (soms) beïnvloed worden door informatie en commentaren die op sociale netwerksites staan. Dit is een veel hoger percentage dan in alle andere onderzochte landen werd gevonden.

Negen op de tien ondervraagde leidinggevenden heeft wel zelf een profiel op een van de sociale netwerksites, maar geeft desondanks de voorkeur aan een curriculum vitae en/of een motivatiebrief in plaats van een link naar een profiel op een professionele netwerksite.

Werven
Sociale netwerksites worden ook nog nauwelijks gebruikt om nieuwe medewerkers te werven. Slechts 13 procent van de ondervraagde managers maakt er gebruik van. De meest gebruikte middelen om te werven zijn de website van het eigen bedrijf (61 procent) of advertenties op online vacaturesites (56 procent). Interne promoties worden door 49 procent van de ondervraagden genoemd en 47 perocent maakt gebruik van externe wervingsbureaus.

Volgens de ondervraagden zullen sociale netwerksites op termijn naar verwachting wel een belangrijke ondersteuning worden in zowel het wervingsproces (45 procent) als het beoordelen van potentiële werknemers (30 procent). De belangrijkste voordelen die bedrijven daarnaast zien in het gebruik van externe sociale en professionele netwerksites zijn het stimuleren van samenwerking en communicatie tussen collega’s (25 procent) en het verbeteren van de merknaam (15 procent).

Lees het volledige bericht  bij Office Team (pdf)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels