artikel

Een zevenstappenplan voor beter brainstormen

Geen categorie

Het tafereel is bekend. Een groepje mensen zit bij elkaar voor een brainstormsessie. De leider – meestal iemand die om politieke redenen is aangewezen – houdt een inleiding waar niemand naar luistert en roept vervolgens: 'Kom maar op met je ideeën', 'Durf outside the box te denken!' of 'Slechte ideeën bestaan niet'.

Het resultaat van de sessie is meestal nihil, en na afloop is iedereen blij weer over te kunnen gaan tot de orde van de dag.

Maar het kan anders. Kevin Coyne en Shawn Coyne, strategisch consultants, bedachten een zevenstappenplan voor beter brainstormen.

  1. Ken de besluitvormingscriteria van je bedrijf of organisatie
    'Outside the box'- denken is vaak een heel slecht advies, omdat er juist allerlei regels zijn waarbinnen nieuwe ideeën moeten passen.

  2. Stel de goede vragen
    Dat zijn vragen die de deelnemers dwingen om de zaak te bekijken vanuit een ongebruikelijk perspectief, en die de conceptuele ruimte waarbinnen een team ideeën kan genereren duidelijk afbakenen zonder dat dit al te sturend werkt.
  3. Kies de juiste mensen om mee te brainstormen
    Mensen die op de werkvloer staan weten vaak beter wat er nodig is dan degenen die van een afstand naar de problemen kijken.
  4. Verdeel en heers
    Plan liever een aantal deelsessies dan één grote. Zo kan ieder groepje (maximaal vijf personen) zich concentreren op één onderwerp en daar in korte tijd ideeën over genereren. Maak aparte groepjes voor mensen die elk idee torpederen, een grote mond hebben dan wel altijd de baas spelen. Zo kunnen ze anderen niet ‘monddood’ maken.
  5. Op uw plaatsen, klaar, af!
    Maak van tevoren goed duidelijk wat de bedoeling is: geen traditionele ‘roept u maar’-bijeenkomst, maar in een half uur tijd met overdachte ideeën komen naar aanleiding van een specifieke kwestie.
  6. Rond het af
    Als alle subgroepen klaar zijn ligt er een aantal ideeën op tafel. Wijs dan geen winnaars of verliezers aan, maar beschrijf nauwkeurig wat er verder met de uitkomsten wordt gedaan, hoe de uiteindelijke selectie van ideeën plaatsvindt en wanneer iedereen de einduitslag hoort.
  7. Zorg voor een snelle follow-up
    Als concrete acties te lang uitblijven is dat dodelijk voor de motivatie van alle betrokkenen.

(Bron:  Kevin P. Coyne & Shawn T. Coyne in McKinsey Quarterly)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels