artikel

Het Nieuwe Werken: over vertrouwen en targets

Geen categorie

Thuiswerken rukt op. Iemand die vanuit huis werkt, wordt er tegenwoordig niet meer van verdacht dat hij eigenlijk gewoon een vrije dag heeft. De voordelen van Het Nieuwe Werken zijn domweg te groot: forse kostenbesparingen voor de werkgever, meer productiviteit en meer arbeidstevredenheid.

Maar het werkt alleen als het goed wordt aangepakt en als iedereen – organisatie, manager en thuiswerker – zich aan de spelregels houdt. Sommige managers zijn er nog steeds huiverig voor om mensen thuis te laten werken. Met een combinatie van vertrouwen en targets houd je 'e-werkers' bij de les.

  • Maak de e-werker duidelijk dat thuiswerken een privilege is – dus iets wat kan worden ingetrokken.
  • Kom regelmatig bij elkaar met thuiswerkers, vooral voor voortgangsgesprekken en functiebeoordelingen. Creëer ook mogelijkheden voor het thuiswerkteam om bij elkaar te komen.
  • Spreek heldere doelstellingen en targets af met al je thuiswerkers.
  • Pas op voor negatieve gevoelens bij de aan kantoor gebonden collega’s, die riskeren de extra taken en overbodige meetings op hun bordje te krijgen.
  • Houd nauw, regelmatig contact met al je thuiswerkers. Stimuleer ze om geregeld op kantoor te komen en misschien en paar van deze extra taken en overbodige meetings voor hun rekening te nemen.

Scepsis
Ook voor de ‘Nieuwe Werkers’ is er wel een en ander om goed in de gaten te houden:

  • Weet dat er vaak enige scepsis is over het thuis werken, buiten het zicht van collega’s en chef. Het is daarom een absolute must dat je als thuiswerker je targets haalt. Dat kweekt vertrouwen.
  • Als er problemen opduiken waardoor je een target of deadline dreigt te missen, trek dan op tijd aan de bel. Maak desnoods – als je denkt dat je baas nog meer gerustgesteld moet worden – wekelijkse of maandelijkse stand-van-zakenrapporten, waarin je je werkzaamheden aan je doelstellingen koppelt.
  • Probeer nieuwe cliënten en collega’s minstens één keer persoonlijk te ontmoeten. Dat maakt het makkelijker om een goede werkrelatie met ze op te bouwen.
  • En, nogal logisch: je zult veel discipline moeten opbrengen en goed met je tijd omgaan. Zorg er ook voor dat je je IT – pc, breedband, smartphone, printer – in orde hebt (en goed beveiligd!). En dat je een backupsysteem hebt als er wat misgaat.

(Bron: Miranda Kenett in Management Today)
Lees HIER veel meer over Het Nieuwe Werken

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels