artikel

Managementhypes: feit van fictie onderscheiden

Geen categorie

De moderne samenleving is gevoelig voor hypes. Een hype ontstaat als een groep mensen ‘iets’ – een kledingstijl, popmuzikant, kapsel, managementtool – buitengewoon enthousiast omarmt en uitroept tot het ultieme antwoord. Daarom zijn hypes een betrekkelijk kort leven beschoren – juist het overenthousiasme en de Grote Verwachtingen maken dat de lol er ook snel weer af is.

De bedrijfs- en organisatiekunde zou je met enige kwade wil zelfs kunnen omschrijven als één grote optocht van management-fads: van management by objectives (jaren 50) en sensitivitytraining (jaren 60) naar matrixstructuren en kwaliteitscirkels (jaren 70), kerncompetenties (jaren 90), good to great, empowerment, virale marketing.

Betekent dit dat hypes alleen maar flauwekul zijn? Nee, zeggen de Amerikaanse onderzoekersDavid Ketchen (Auburn University) en Jeremy Short (Texas Tech University). Integendeel: in elke fad zit een goed idee verscholen, een nuttig inzicht, een kern van waarheid over organisaties. Het probleem is alleen dat er veel te veel aan wordt toegeschreven en van wordt verwacht, zonder oog voor de beperkingen en keerzijden van de tool – die er altijd maar dan ook altijd zijn.

Beeldroman
Het bijzondere aan het betoog van Ketchen en Short is dat zij een deel van hun verhaal vertellen in de vorm van een door henzelf getekende graphic novel (beeld- of striproman), getiteld The good, the fad, and the ugly (een variatie op de beroemde spaghettiwestern Il buono, il brutto, il cattivo uit 1966 met Clint Eastwood).

Visuele managementtools – tekeningetjes, foto’s, mind- en roadmaps, storyboards, visuele metaforen en ook graphic novels – zijn sterk in opkomst, getuige ook het succes van een boek als Visual meetings van David Sibbet. De beeldroman zou zomaar een nieuwe hype kunnen worden.

Het is in elk geval een tool die managers veel heeft te bieden, bijvoorbeeld om cases te beschrijven of analyses te communiceren. Bij MBA-studenten slaat de graphic novel zeer goed aan.

De boodschap aan executives: maak ook van de graphic novel geen hype, laat je er niet door meeslepen – benut deze tool gewoon als een van de vele tools waarmee je de communicatie kunt verbeteren.

(Bron: David J. Ketchen Jr & Jeremy c. Short in Business Horizons)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels