artikel

De zeven kenmerken van zeer succesvolle projecten

Geen categorie

Heel af en toe zijn we getuige van een project dat een uitzonderlijk succes is. Slechts 15 van de 400 door Dov Dvir (Ben Gurion University) en Aaron Shenhar onderzochte projecten kwalificeren zich als great project. Het gaat om projecten die alle verwachtingen overtreffen, extreme waarde creëren voor het bedrijf én klanten en uiteindelijk een impact hebben op de hele bedrijfstak. De zeer succesvolle projecten die zijn onderzocht, blijken zeven kenmerken gemeen te hebben.

Voorbeelden zijn Apples iPod, IBM’s AS/400-computer (1988), het Sydney Opera House, de Boeing 777, de transatlantische glasvezelkabel van Tyco Submarine Systems, BMW’s Z3-roadster, Word voor Windows en NASA’s Kepler-project. Vaak betreft het dus een nieuw product, maar het kan net zo goed gaan om bijvoorbeeld een briljante marketingcampagne, organisatieverandering of nieuwe organisationele infrastructuur.

De zeven gemeenschappelijke kenmerken:

  1. creëert een uniek concurrentievoordeel en/of exceptionele waarde voor de stakeholders (bedrijf, klanten, beleggers enzovoort);

  2. begint met een lange periode van projectdefiniëring waarbij een krachtige visie en duidelijke noodzaak worden geformuleerd en de beste uitvoeringsaanpak wordt geselecteerd;
  3. creëert een revolutionaire projectcultuur (die zich vervolgens naar de organisatie verspreidt);
  4. heeft een projectleider met sterke persoonlijke vaardigheden, uitmuntend communicatievermogen en sterke connecties in het topmanagement, dat hem of haar     onvoorwaardelijke steun geeft;
  5. maakt maximaal gebruik van bestaande activa (van kennis tot productonderdelen), vaak in samenwerking met externe organisaties (zo benutte Apple voor de iPod en iTunes-technologieën van Fuse en PortalPlayer);
  6. heeft een geïntegreerd ontwikkelingsteam met een multidisciplinaire structuur dat er goed in is om problemen snel op te lossen en om zich aan te passen aan business-, markt- en technologieveranderingen;
  7. heeft een sterk gevoel van partnership en trots: een toegewijd team dat bereid is om lange werkweken te draaien en om altijd net die paar extra stapjes te zetten.

(Bron: Dov Dvir en Aaron J. Shenhar in MIT Sloan Management Review)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels