artikel

Google+: informatie delen in kringen

Geen categorie

Sinds deze week is het beschikbaar voor iedereen: Google+, het nieuwe social netwerk van Google. Met Google+ gaat de internetgigant aan de strijd met Facebook. Google+ lijkt daar sterk op, maar doet het toch net weer even anders.

Het netwerk is gekoppeld aan een Google-account, waarmee je ook gebruik kunt maken van Gmail, Blogger of YouTube. Google+ is een tegenhanger van sociale netwerken als Facebook en LinkedIn, maar bekijkt het delen van informatie op een geheel andere wijze.

Bij traditionele sociale netwerken wordt informatie gedeeld met iedereen die is opgenomen in het sociale netwerk. Google+ gaat er echter vanuit dat binnen een sociaal netwerk verschillende groepen bestaan waarmee apart contact wordt onderhouden. Het ligt daarom volgens Google voor de hand dat gebruikers niet alle informatie met al deze groepen willen delen.

Kringen

In Google+ is het daarom mogelijk om kringen aan te maken. Het is bijvoorbeeld denkbaar om voor meerdere teams een aparte kring aan te maken. Contactpersonen kunnen aan de kring worden toegevoegd door deze hier simpelweg in te slepen. Bij het delen van content kan vervolgens worden aangegeven welke kringen de update mogen zien.

Het delen van content wordt door de kringen persoonlijker en eenvoudiger. Niet alleen wordt voorkomen dat informatie bij de verkeerde personen terecht komt, ook ontvangen gebruikers alleen informatie die daadwerkelijk voor hen bedoeld is. De hoeveelheid oninteressante informatie in de zogeheten Stream, een lijst met updates van contactpersonen, vermindert hierdoor aanzienlijk.

Stream
De Stream kan midden op de homepage van Google+ worden gevonden. De Stream wordt realtime geactualiseerd en geeft daarom altijd de laatste updates van contactpersonen weer. Vanuit de Stream is het mogelijk om een update te plaatsen en content te delen. Een update bestaat uit een geschreven stuk tekst, waaraan content als foto's, URL's of video's kunnen worden toegevoegd. Foto's en video's toevoegen kan door deze in de update te slepen.

Het is goed te merken dat Google bij het ontwerpen van Google+ heeft gekeken naar concurrenten als Facebook en Twitter. Zo kun je in een update verwijzen naar een andere Google+-gebruiker door '@' voor de gebruikersnaam te plakken. Voor de algemene layout van Google+ lijkt Google zich vooral door Facebook te hebben laten inspireren.

Direct Messages
Google+ heeft echter ook geheel eigen functionaliteiten. Zo verschilt de manier waarop Direct Messages kunnen worden verstuurd aanzienlijk van de functionaliteiten die concurrenten hiervoor bieden. Een Direct Message kan worden verstuurd door een update te plaatsen en deze voor slechts één persoon zichtbaar te maken. Dit klinkt wellicht omslachtig, maar biedt als voordeel dat een Direct Message eenvoudig naar vier of vijf personen kan worden verstuurd. Bij concurrenten als Twitter is dit veel lastiger.

Informatie kan niet alleen via de Stream, maar ook via zogeheten Sparks worden gedeeld. Met Sparks deel je informatie op basis van een interesse. Alle informatie over een onderwerp wordt gebundeld, waardoor deze snel in te zien is. Sparks zijn hierdoor een handig middel om snel informatie over een specifiek onderwerp op te zoeken. Informatie die wordt gevonden is sneller relevant dan informatie uit bijvoorbeeld een zoekmachine doordat alleen informatie wordt getoond die door contactpersonen met dezelfde interesse is gedeeld.

Privacy
Google+ is erg gericht op privacy. Dit blijkt onder andere uit de kringen, waarmee informatie met een selecte groep kan worden gedeeld. Een andere functionaliteit die helpt de privacy van Google+-gebruikers te beschermen is de mogelijkheid het eigen profiel te bekijken vanuit een andere gebruiker. Dit kan door een gebruikersnaam in Google+ in te vullen, waarna de profielpagina door de ogen van deze gebruiker wordt getoond. Eenvoudig is te controleren wie welke informatie kan zien en voorkomen wordt dat gebruikers informatie delen zonder dit door te hebben.

Hoewel er al geluiden op zijn gegaan dat Google+ meer van hetzelfde is, zijn er enthousiaste reacties genoeg op te tekenen, zeker als het gaat om de zakelijke mogelijkheden die Google+ biedt. Lees bijvoorbeeld het pleidooi van Chris Brogan op Entrepreneur.com:  Why Google+ Will Be the Next Big Thing for Your Business

(Bron: Managemengt Trends)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels