artikel

Zeven veel gemaakte fouten op sociale media

Geen categorie

Een zakelijk Facebook of Twitter account beheren? Lijkt eenvoudig. Maar zelfs grote merken met een duidelijke strategie, maken blunders. Het is dus belangrijk te weten waar u mee bezig bent en hoe u veelgemaakte fouten voorkomt.

Metrofax zette via 6minutes.be de zeven meest gemaakte vergissingen op een rijtje.  Voorkom dat uw doelgroep stopt u te volgen.

1. Te zelfingenomen zijn
Mensen die teveel over zichzelf praten zijn irritant. Hetzelfde geldt voor bedrijven. Sociale media gebruikers gaan geen merken volgen die alleen maar over zichzelf praten. Zorg er dus voor dat u gevarieerde content post en gooi er af en toe een merkgerelateerd stuk tussen.

2. Verzuimen te antwoorden op positieve berichten
Het is goed om op negatief commentaar te reageren, maar laat dit niet overheersen. Het is even belangrijk om mensen die zich positief uitlaten over uw merk te bedanken en te belonen.

3. Niet onderzoeken waar uw doelgroep zit
U heeft misschien de meest fantastische Twitter-campagne bedacht, maar daar heeft u weinig aan als uw doelgroep zich met name op Pinterest bevindt. Verspil geen tijd met het updaten van een profiel zonder er zeker van te zijn dat u het juiste platform gebruikt om uw publiek aan te spreken.

4. Te veel geld besteden aan flashy campagnes
Veel geld pompen in een grote wedstrijd kan aandacht trekken, maar als u te veel besteedt aan dit soort speciale campagnes blijft er misschien niet genoeg over voor het onderhoud van uw alledaagse content. Zet uw dagelijkse sociale media-aanpak altijd op de eerste plaats.

5. Niet de juiste tone of voice gebruiken
Niet alle sociale media zijn gelijk. Zo zal een afstandelijke toon Facebookgebruikers wegjagen. Mensen zitten niet op Facebook om ingelicht te worden over bedrijfswaarden of het laatste bedrijfsnieuws. Het is een casual site waar fun belangrijk is.

6. Improviseren
Wakker worden en denken: ‘die droom levert een geweldige tweet op!' zal u niet veel opleveren. Als u niet op voorhand vastlegt welke content u gaat posten, bent u gedoemd te falen. Maak een kalender voor uw sociale media account waarin u drie tot zes maanden vooruit kijkt. Maak een spreadsheet waarin u vastlegt wat u 's morgens, ‘s middags en 's avonds post, plus het type content, links, enzovoort.

7. Steeds dezelfde soort content posten
Zelfs wanneer u niet alleen over uw bedrijf post, bestaat het gevaar dat uw lezers zich gaan vervelen. Zorg voor voldoende afwisseling in uw posts. Probeer visuele media te gebruiken (foto´s, video's, enzovoort), interactieve posts (peilingen, quizvragen, enzovoort) en informatieve content (how-to's, artikelen uit uw sector, enzovoort).

Bron: BriskMagazine.

Lees ook: 'Wat vinden managers van social business?'

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels