artikel

Uitdagende organisatiecultuur komt meeste voor in Nederland

Geen categorie

De organisatiecultuur ‘De Uitdager' is dit jaar met 25 procent de meest voorkomende cultuur in Nederland. Kernwoorden van deze organisatiecultuur zijn: snelheid, vernieuwing, glamour, korte termijn, presteren en successen vieren. Het afgelopen jaar stond de uitdagende organisatiecultuur met 18 procent nog op de derde plek.

Dit blijkt uit een analyse van Unique, waarbij de cultuur van ruim 455 Nederlandse organisaties getypeerd is door middel van de CultureScan.

'De Uitdager'
In 2011 stond de zorgzame organisatiecultuur nog op de eerste plek, maar deze heeft dit jaar plaats moeten maken voor ‘De Uitdager' met slechts één procent verschil. De zorgzame organisatiecultuur kenmerkt zich door: mensgericht, solidariteit, ontwikkeling, inspiratie en initiatief. Naast deze twee meest voorkomende culturen zijn er nog drie andere culturen die bij Nederlandse organisaties voorkomen: ‘De Leider' (21 procent), ‘De Bewuste' (18 procent), en ‘De Zakelijke' (13 procent). Een CultureScan-profiel wordt gevormd door een specifieke combinatie van organisatiewaarden die, afhankelijk van de bedrijfsgrootte, bij meerdere mensen worden getoetst. Elke organisatie heeft een dominante organisatiecultuur, maar draagt ook kenmerken van de andere profielen in zich. De CultureScan is exclusief voor Unique ontwikkeld door onderzoeksbureau Motivaction.

Minst populair
'Een goede match tussen de organisatiecultuur en de mentaliteit van de werknemer is essentieel voor een plezierige en langdurige arbeidsverhouding. Organisaties kijken allang niet meer alleen naar de hard skills van een werknemer', aldus Raymond Puts, algemeen directeur van Unique. 'Voor werknemers zijn ook niet alleen de harde criteria van belang. Eerder bleek al uit ons kandidatenonderzoek dat organisatiecultuur het belangrijkste aspect is voor aantrekkelijk werkgeverschap. Hieruit bleek echter ook dat de uitdagende organisatiecultuur het minst populair is onder werkzoekenden. Werkgevers moeten zich bewust zijn van dit verschil zodat ze erop kunnen anticiperen.'

Infographic
De belangrijkste resultaten van het kandidatenonderzoek zijn vormgegeven in de infographic ‘Wat iedere werkgever moet weten'. Deze infographic is aan te vragen en te bekijken op de site van Unique.

Boekentip
Cultuurverandering: mythe en realiteit. Praktijken, verhalen en reflecties.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels