artikel

Waarom u op een werkdag niet als eerste uw e-mail moet lezen

Geen categorie

Succesvolle mensen beginnen hun werkdag niet met het lezen van de e-mails in hun inbox. Zij doen het belangrijkste item op hun to-do lijst. En dat ligt al klaar. Het eerste uur van uw werkdag is goud waard.

Het blijkt dat in dat eerste ‘hour of power' je je zaken het meest helder hebt, het meest gefocust bent om die ene taak te volbrengen en meer gericht bent op de menselijke kant van het werk, dan op taken.

Niet continu bereikbaar
Veel mensen hebben werk waarin ze niet per se, elk moment van de dag beschikbaar moeten zijn voor mail. Juist in dit soort werk kun je het beantwoorden van e-mail even laten liggen en je concentreren op een belangrijke of lastige taak. Het is ook een fijn gevoel aan het einde van de werkdag dat je in ieder geval die ene klus hebt gedaan.
Als het wel bekangrijk is dat je altijd bereikbaar bent, dan zijn daar oplossingen voor: je kunt je belangrijkste collega's informeren dat je pas na 10.00 uur gestoord wilt worden, voor urgente zaken kun je gebeld of gesms't worden en je inbox kun je zo instellen dat alleen belangrijke zaken meteen doorkomen (bijv. Awayfind.com).

'Choose your frog'
Mark Twain beschreef in een van zijn boeken dat je het beste een levende kikker kon opeten 's ochtends vroeg, want dan had je dat maar gehad en alles wat je daarna nog moest doen, was een eitje. Iets soortgelijks geldt voor werk: als je begint met een lastige of vervelende taak, dan heb je dat al gedaan, voordat je je in je mail stort en daar zo lang mee bezig blijft, dat de andere taken te weinig aandacht en tijd krijgen. Het beste is als je de dag van tevoren al beslist waarmee je de volgende dag wil beginnen, en het liefst ook al de papieren en dergelijke klaarlegt, die je daarvoor nodig hebt.

Klantgerichtheid verbeteren
De oprichter van de Craigslist (verg. Marktplaats) begon elke dag met customer service en richtte daar al zijn aandacht op. Door dit consequent elke dag te doen, wordt dit aspect steeds beter en is hij goed voorbereid wanneer zich echte problemen voordoen.
Je eigen versie kan zijn: begin elke dag met even binnenlopen bij een collega of medewerker die je lang niet gesproken hebt, vragen beantwoorden van medewerkers, of in het algemeen even aandacht schenken aan de menselijke kant van het werk, dat er vaak tussendoor glipt omdat andere taken de aandacht opeisen.

Wat doet u in het eerste uur op uw werk om uw productiviteit te verbeteren en stress te verminderen?

Lees ook: Hét POWERboek van Peter Vos en Geert Teunissen.
Of kom naar de workshop: In één dag daverende i-generatie workshops op 16 november 2012.

Bron: Fastcompany.com.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels