artikel

De homo economicus bestaat niet

Geen categorie

Als manager kunt u veel energie steken in volledig steekhoudende betogen, business cases en stellingen, maar dit garandeert geen succes. Oftewel, de homo economicus bestaat niet. Met het onderkennen van de kracht van het onderbewustzijn scoort u veel meer.

Beslissingen worden veelal niet op basis van feiten genomen, maar op basis van factoren die niet allemaal uitgesproken worden, de ‘zachte factoren’. Kruip eens in de huid van uw collega’s en probeer hun motieven en drijfveren te ontrafelen. Daar kunt u bijvoorbeeld uw voordeel mee doen tijdens MT-vergaderingen. Mensen zullen eerder meegaan met uw beslissingen en door u voorgestelde richtingen, zonder werkelijk te beseffen waarom.
Het (be)werken van het onderbewustzijn biedt u de mogelijkheden sneller uw doelen te behalen. Maar hoe doet u dit? Volgens de Duitse filosoof Schopenhauer gaat het vooral om waarneming. Dat vereist wel geduld en focus, in onze hectische wereld niet altijd makkelijk. Het is een kwestie van veel bewuster waarnemen. Dat moet volgens Schopenhauer van binnenuit gebeuren: de innerlijke wil is de drijvende kracht van alle waarneembare activiteiten. In zijn visie ligt het wezen van de mens niet in de rede, maar in de onderbewuste wil. Daar ga je, als weloverwogen manager…

(Bron: Controllers Magazine)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels