artikel

De 3 hoofdtaken van de CCO

Geen categorie

Voor wie het nog niet wist: we leven in het tijdperk van de klant. Zeker in een periode van recessie en crisis moeten bedrijven hun afnemers nog meer centraal stellen dan ze al deden (of zeiden te doen).

Dat stelt Nicolette Wuring, grondlegger van Customer Management Services en auteur van Customer Advocacy, re-evaluating the concept of CARE. Wuring raadt alle ondernemingen van enige omvang aan om een specialist aan te stellen die de klantwaarde en de betrokkenheid van het personeel in het bedrijf bewaakt: de Chief Customer Officer.‘Een goede CCO maakt eerst van alle medewerkers – en daarna ook van de klanten – ambassadeurs die zich inzetten voor de organisatie'. Zo iemand heeft drie hoofdtaken:

1. een strategische route uitstippelen waarmee het belang van de klant écht centraal kan worden gesteld;
2. een wenkend perspectief ontwikkelen: een gemeenschappelijk doel en een gedeelde horizon;
3. aanstekelijk enthousiasme genereren en ownership over de hele linie van het bedrijf.

Er valt wat dat betreft nog een wereld te winnen: in Nederland is tot op heden slechts één CCO aan het werk.

Bronnen: persbericht Meltwaterpress.com en  http://www.customeradvocacy.nl/.

Leestip: De Customer Delight Strategie. Enthousiaste klanten en promoters door excelleren in klantgerichtheid.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels