artikel

De manager als politiek dier

Geen categorie

Leidinggevenden van nu kunnen niet zonder politieke vaardigheden. Denk daarbij niet aan machiavelliaanse machtsspelletjes, maar aan de relationele en sociale vaardigheden die nodig zijn om de juiste mensen op de juiste manier te beïnvloeden. 

De manager als politiek dier

Politiek gedrag heeft een slechte reputatie. Achterkamertjesgedoe, manipulatie en vriendjespolitiek zijn begrippen die ermee worden geassocieerd. Toch vormen politieke vaardigheden tegenwoordig een essentieel onderdeel van leiderontwikkeling, betogen drie Belgische wetenschappers in M&O. Want managers in moderne organisaties zijn allang niet meer de hiërarchische leiders van voorheen, en ze hebben veel meer in hun takenpakket dan het klassieke plannen, aansturen, controleren en evalueren. Ze moeten hun leiderschap delen met andere betrokkenen, en functioneren in een complexe omgeving die veel van hun communicatieve, strategische en sociale kwaliteiten vraagt. Leiders moeten sociaal slim zijn, ze moeten kunnen netwerken, zichzelf goed kunnen presenteren, het vermogen hebben om anderen te beïnvloeden, coalities te vormen et cetera. En bij dat alles ook nog echt en oprecht overkomen, en kunnen kiezen welk gedrag of welke stijl in een specifieke situatie het best kan worden ingezet. Dat valt allemaal onder politieke vaardigheid.

Stakeholdermanagement
Hoe ontwikkel je politieke vaardigheid bij leiders? Om te beginnen door hen te leren sociale situaties goed te ‘lezen'(sociale slimheid). Stakeholdermanagementtechnieken – weten wie je stakeholders zijn en hun betekenis kunnen analyseren – zijn daarvoor onmisbaar.
Die ontwikkel je als volgt:
1. Definieer de verschillende stakeholders.
2. Bepaal de betekenis van de stakeholders door ze te positioneren op een belang-machtrooster.
3. Specificeer de stakeholders: voor- en tegenstanders, hun machtspositie, behoeften, motivaties en belangen.
4. Breng het netwerk van stakeholders in kaart door hun onderlinge relaties aan te geven en te duiden.
5. Definieer gerichte stakeholdermanagementstrategieën. Met andere woorden: bepaal hoe je de meest relevante stakeholders het best kunt beïnvloeden.

Bron en meer informatie: Daan Sorgeloos, Jesse Segers en Roland Pepermans in: M&O, maart/april 2013.

Reageer op dit artikel