artikel

Hoe manage je een irritante medewerker?

Geen categorie

Overal lopen vervelende mensen rond, dus ook op het werk. Hoe manage je iemand waar je een hekel aan hebt?

Hoe manage je een irritante medewerker?

Iedereen klaagt over incompetente bazen en slecht functionerende collega's, maar er zijn natuurlijk ook ondergeschikten waar je niet blij van wordt. Wat moet je als manager doen als je helemaal gek wordt van iemand die je onder je hebt? Als het betrekking heeft op iemands prestaties zijn er manieren op het op te lossen, maar wat als het een intermenselijk issue is? Kun je een goede baas zijn van iemand met wie je liever niet samen luncht? Moet je leren om elk lid van je team te mogen? Áls het al mogelijk zou zijn – om een team op te zetten waar alleen maar mensen in zitten die je voor de barbecue zou uitnodigen? Wat niet wegneemt dat er valkuilen zijn als je een hekel aan iemand hebt: het kan dat je iemand bewust of onbewust slecht managet of oneerlijk behandelt en niet ziet welke echte bijdrage hij kan leveren aan het team.

Dit is hoe je het meeste haalt uit iemand die geen grote vriend van je is:

  • Ga er niet van uit dat het iets slechts is
    Als je de mensen die je managet te veel mag, is dat misschien wel een groter probleem dan als je ze te weinig mag, zegt managementprof Robert Sutton (Stanford). De mensen die je het meest mag, zijn waarschijnlijk degenen die zich leuk gedragen, geen slecht nieuws hebben en je vleien. Maar aan degenen die je provoceren of uitdagen, heb je vaak meer: het geeft nieuwe inzichten, brengt de groep naar een hoger plan.
  • Focus op jezelf
    Denk niet steeds hoe irritant de betreffende persoon is maar richt je op de vraag waarom jij reageert zoals je reageert. Is het probleem de persoon zelf of doet hij je aan iemand denken? Ben je bang om op deze persoon te lijken? Is hij of zij lid van een groep waar je issues mee hebt?
  • Blijf vriendelijk
    Iedereen wil dat zijn baas hem mag. Als je laat blijken dat je iemand niet mag, zal die persoon denken dat het aan zijn prestaties ligt. Onzekerheid, en minder goed werk, is meestal het gevolg. Blijf fair, onpartijdig en beheerst. Zet een diplomatiek pokerface op, je wilt professioneel en positief blijven overkomen.
  • Zoek naar iemands positieve kanten
    Niemand is 100 procent irritant of perfect. Kijk naar de sterke punten van degenen die je niet mag – en naar de zwakke punten van je favorieten.
  • Beoordeel en beloon de persoon zonder enige vooringenomenheid
    Stel jezelf de vraag: gebruik ik voor deze persoon dezelfde normen als voor anderen? Als het lastig voor je is om fair en onbevooroordeeld te zijn, haal er dan een manager bij die het werk van de betreffende persoon kent. Vraag om eerlijke feedback: klopt je evaluatie? Vraag hem om advocaat van de duivel te spelen en de sterke punten van probleemmedewerker te verdedigen.
  • Breng meer tijd door samen
    Misschien het laatste waar je op zit te wachten, maar vaak is nauwere samenwerking heilzaam voor de relaties. Het kan zelfs zomaar dat je affiniteit met de medewerker krijgt en hem zelfs gaat waarderen. Blijf sowieso altijd open-minded: je grootste favoriet van vandaag is morgen misschien je minst favoriete medewerker. En andersom.

Bron: Amy Gallo, HBR Blog Network, 29 augustus 2013.

Leestips
Meesterlijk Middenmanagement
Managen = Gewoon Doen.

Reageer op dit artikel