artikel

KLM hanteert Afrikaans managementprincipe Kgotla

Geen categorie

KLM Passenger Services hanteert het Afrikaanse managementprincipe Kgotla om de communicatie tussen de afdelingen te verbeteren. Kgotla betekent teamspirit en leiderschap.

Passenger Services is verantwoordelijk voor het afhandelen van alle passagiers van KLM en haar partners op Schiphol. Martijn de Liefde van adviesbureau Kgotla Company vertelt dat de manier waarop de afdeling was gehuisvest, het hokjesdenken bevorderde. Ontwerper Patrick de Louwere presenteerde vervolgens een plan voor een verbouwing van het kantoor. Het aantal muren werd beperkt en de vloerbedekking heeft frisse groentinten. Anton van Dasier, lid van het managementteam, had zijn bedenkingen maar ging overstag omdat zijn medewerkers zo enthousiast waren. Inmiddels staat hij positiever tegenover de flexplekken, cockpits en sociale hub waar iedereen kan kletsen. Wel mist hij de mogelijkheid om zich in isolement terug te kunnen trekken.
Maarten Koopmans stelt dat de nieuwe vormgeving van het kantoor werkt. 'Iedereen praat en lacht met elkaar. Hier voel je het saamhorigheidsgevoel waarnaar ik zocht.'

Bron: Management Team via ProfNews.
Leestip: African tribal leadership voor managers.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels