artikel

KLM bestrijdt hokjesgeest – Leider luistert eerst

Geen categorie

Bij KLM Passenger Services zijn onlangs letterlijk en figuurlijk muren geslecht. Om de hokjesgeest onder de medewerkers te verdrijven, besloot vice-president Maarten Koopmans tot een rigoureuze aanpak: een verbouwing van het pand en een training voor het personeel, gebaseerd op het van oorsprong Afrikaanse kgotla: teamspirit en leiderschap ontwikkelen via dialoogsessies.

Die sessies waren in de oude werkomgeving – kleine benauwde kamertjes grenzend aan lange, donkere gangen – niet mogelijk, vandaar de verbouwing. In de nieuwe setting zijn de meeste muren verdwenen en overheersen openheid en (vrolijke) kleur.
Overigens moet ‘dialoog' niet worden verward met ‘eindeloos heen en weer praten' ofwel het Hollandse poldermodel. Bij kgotla is nadrukkelijk een leider of chief aanwezig die uiteindelijk de knopen doorhakt. Maar eerst wordt iedereen uitgenodigd zijn zegje te doen en luistert de leider aandachtig naar ieders inbreng. Op basis van alle informatie neemt hij vervolgens een besluit. In complexe gevallen raadpleegt hij een groep wijze ouderen, of wordt de groep opgesplitst in kleinere eenheden die elk een subvraag meekrijgen. Maar ook dan is het de chief die de beslissing neemt. Echter, een leider die niet goed luistert, gooit zijn eigen glazen in, want hij verliest op den duur onherroepelijk draagvlak.

Bronnen: Management Team, oktober 2013; African tribal leadership voor managers. Van dialoog tot besluit door Willem H.J. de Liefde.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels