artikel

Zet grootse plannen om in 3 mini-acties per week

Geen categorie

Veel mensen die een verschil willen maken met hun werk, komen er maar niet aan toe om hier de invulling aan te geven die ze voor ogen hadden. Ondernemer of manager zijn met nu eindelijk eens echt alle aandacht voor medewerkers en klanten, invulling geven aan die visie en missie waar zo'n goed gevoel bij heerst of nieuwe klanten vinden waar de meerwaarde van het bedrijf zo goed bij past, het komt er onvoldoende van. Herken je dit?

Zet grootse plannen om in 3 mini-acties per week

Het resultaat is een zeurend gevoel van onrust, veroorzaakt doordat je maar blijft uitstellen. Want dat is wat er gebeurt. Je doet het zelf. Het meest lastige van dit soort uitstelgedrag is dat het een gewoonte wordt. Als je niet oppast, schuif je niet alleen je ambities voor je uit, maar zet je je hele leven op een laag pitje, tot je sterfbed toe. Hoog tijd dus door deze slechte gewoonte heen te breken!

De schijnveiligheid van uitstelgedrag
De kern van het probleem is het uitstelgedrag zelf! Je zegt immers niet tegen jezelf: ‘ik ga nooit kiezen voor of invulling geven aan wat ik ECHT belangrijk vind'. Je zegt ‘ik doe het morgen, volgende week, volgend jaar', of ‘ als de kinderen naar school zijn', ‘als dit drukke project klaar is' of ‘als onze omzet weer op niveau x zit. En zo houd je jezelf koest, snoer je je ambitie in en sukkelt het leven voort.
Er is dus ‘iets' dat je altijd maar tegen lijkt te houden van het doen wat er ECHT toe doet. Dat ‘iets' komt van een stukje oerinstinct dat we nog in ons hebben, dat wil dat we blijven doen wat altijd al deden. Dat is namelijk veilig, duidelijk en het minst bedreigend om in leven te blijven. Dit houdt ons in de stand ‘overleven'. En dat is precies wat dat zeurende gevoel van onrust creëert.
Dat ‘iets' is de tegengestelde kracht van je ambitie om een verschil te maken. Zoals het kwaad de tegengestelde kracht is van het goed, donker van licht en eb van vloed, zo is de ‘dierlijke veiligheid' om te overleven de tegengestelde kracht van je ambitie om er ECHT toe te doen en een verschil te maken voor je omgeving. Laat je dus niet langer tegenhouden.

Maak het verschil
Bied tegenkracht en maak het verschil! Je uitstelgedrag is gemakkelijker te verslaan als je precies weet waarin jij een verschil wilt maken. Als je de positieve energie ervaart van het weten wat je wél heen wilt in plaats van alles wat je niet (meer) wilt, mobiliseer je de grootste kracht om het ‘iets' te verslaan.

Praktisch stappenplan om ECHT aan de slag te komen:
1. Bepaal heel concreet wat je wilt bereiken. Schrijf dat op in 1 positieve zin. Dus niet ‘Ik wil van mijn uitstelgedrag af' maar ‘ik zet een nieuwe dienst in de markt' of ‘ik vind de beste plek voor mij in deze reorganisatie'.
2 .Bepaal elke vrijdagmiddag 3 superconcrete acties die je direct dichter bij je doel brengen. Dit kunnen ogenschijnlijk hele kleine acties te zijn, maak ze niet groter dan dat jij tijd hebt. Bijvoorbeeld: ‘ik schrijf de eerste 2 alinea's van de webpagina van mijn dienst' of ‘ik plan een gesprek met mijn leidinggevende om het te hebben over zijn beeld van mijn kwaliteiten.'
3. Doe de 3 acties in de week die volgt.
4.Kijk op vrijdag naar het resultaat! Kijk niet naar de tijd die je erin hebt gestoken, maar naar het effect van deze kleine acties.
5. Bepaal op basis daarvan wat je 3 acties zijn voor de volgende week. Uiteraard met het einddoel voor ogen en acties die je direct helpen om dat doel te realiseren.

Kortom: zet je grootse plannen om een verschil te maken om in 3 mini-acties voor een week die je zeker kunt halen. Moet je eens kijken hoeveel resultaat je dan boekt in een maand tijd!

Bron en meer informatie: Callista Roelofs, De Waanbrekers.
Leestip: Een betere balans tussen voelen, denken en doen.

Reageer op dit artikel