artikel

Overheidssucces door duidelijkheid

Geen categorie

De financiële crisis dwingt overheden om te veranderen. Met minder middelen moeten ze dezelfde diensten leveren. Met lessen en instrumenten uit de private sector trachten ze veranderingen tot een succes te maken. Dit terwijl verandering voor overheden aanzienlijk complexer is dan voor de private sector: met het bedienen van burgers en politiek zijn veel meer verschillende belangen en verwachtingen gemoeid.

Overheidssucces door duidelijkheid

Succesvolle verandering vraagt daarom van overheden meer aandacht voor het managen van verwachtingen en het formuleren van legitieme en meetbare doelstellingen. Doelstellingen waarvan besluitvormers het eigenaarschap op zich nemen. Dat schrijft Basile Lemaire in een artikel in Management Executive.

Consultancybureaus roepen het om de haverklap: meer dan de helft van de organisatieveranderingen mislukt. Die opmerkingen zijn natuurlijk voor een deel geboren uit eigenbelang; het is een legitimering voor hun aanwezigheid binnen overheidsorganisaties. Aan de andere kant zijn de opmerkingen niet onwaar. Volgens metaonderzoek van Smith (2002 ) slaagt slechts een op de drie organisatieveranderingen. Smith brengt daarbij nog onderscheid aan tussen verschillende vormen van verandering. Op het gebied van herstructurering is 46% van de veranderprojecten succesvol, ICT-gerelateerde verandering is in 26% tot 40% van de gevallen een succes en cultuurverandering in slechts 19%.

Verwachtingen en het publieke domein
In het algemeen heerst de consensus dat veranderfalen hoofdzakelijk te wijten is aan het uitlopen van projecten in termen van tijd en geld. Echter, uit de jaarlijkse ICT Barometer van Ernst & Young blijkt ieder jaar weer dat het niet voldoen aan verwachtingen als eerste oorzaak geldt voor projectfalen. Binnen de zorg en marketing is men zich er al langer van bewust dat voor een patiënt en klant geldt: satisfaction equals perception minus expectation. Ofwel: wil verandering succesvol zijn, dan moet er aan de verwachtingen worden voldaan.

Lees het hele artikel in Management Executive door hieronder de pdf te downloaden (gratis).
Lees ook:
Ballen (m/v) op het blok door Basile Lemaire en Meer door minder in het publieke domein door Wim Schreuders.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels