artikel

Opvattingen die uw bedrijf ondermijnen

Geen categorie

De bedrijven die – na jarenlange glorietijden – momenteel in zwaar weer verkeren zijn vrijwel zonder uitzondering ingericht volgens principes uit de 20e eeuw: schaalvergroting, differentiatie, aandeelhouderswaarde en bescherming van de eigen markt. Het is duidelijk dat bedrijven het in de 21e eeuw niet gaan redden met deze principes, stelt Lenette Schuijt.

Toch werkt 90 procent van de bedrijven nog volop vanuit deze managementprincipes van de vorige eeuw, bleek uit onderzoek van econoom Umair Haque.

Paradigmaverschuiving
Organisaties als Apple, Gore & Associates en Buurtzorg laten zien dat het wezenlijk anders kan: betekenisvolle doelen, cocreatie met klanten, autonomie voor medewerkers en innovatieve business modellen. Dat wijst op een paradigmaverschuiving in het denken over organisaties. Lenette Schuijt beschrijft in twee delen op ManagementSite tien opvattingen waar u beter snel afscheid van kunt nemen.  Ze zet er de uitgangspunten naast waarmee uw bedrijf meer kans heeft om sterk uit de crisis te komen.

Boekentips
Verdraaide organisaties. Terug naar de bedoeling.
Business Model Generatie. Een handboek voor visionairs, game changers en uitdagers.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels