artikel

Verticaal businessmodel is must voor kledingbranche

Geen categorie

Een verticaal businessmodel is een must voor de kledingbranche. Via zo`n model wordt de klant centraal gesteld. Vooral in West-Europa kampt de branche met stagnatie. Bedrijven die de verticale aanpak hanteren, presteren beter dan de markt in het algemeen.

In eerste instantie gingen goedkopere merken als H&M, New Yörker, Zara en merken voor de jeugdige massa als Esprit, s.Oliver, en CBR met het verticale model aan de slag. Ze hadden als doel om de mode te democratiseren en lanceerden tien tot twaalf collecties per jaar. Traditionele formules beperken zich tot twee tot vier collecties per jaar. Daardoor kan veel sneller worden ingespeeld op trends. Duurdere merken passen de methode nu ook vaker toe. Onder meer Burberry, Coach en Hugo Boss verklaren dat hun succes te danken is aan scherp op de consument afgestemde collecties.
De verticale aanpak gaat verder dan alleen meer collecties introduceren. De verticale spelers controleren de hele bedrijfskolom met een integraal businessmodel. Ze opereren als winkelier, merk en productontwikkelaar tegelijk.

Bron: ProfNews, gebaseerd op Holland Belgium Management Review

Leestip
Business Model Generatie. Een handboek voor visionairs, game changers en uitdagers.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels