artikel

Het geheim van consistente groei

Geen categorie

Sommige ondernemingen lukt het om lange tijd jaar in jaar uit te groeien. Het onderscheidende kenmerk van deze groeisterren: ze combineren flexibiliteit en stabiliteit.

Gestage, voorspelbare groei: het is wat elke grotere onderneming heel graag wil. Toch slaagt slechts een enkeling daarin. Dat blijkt althans uit onderzoek van Rita McGrath naar grote ondernemingen wereldwijd. Over een periode van tien jaar lukte het slechts 10 (!) van de 2347 onderzochte bedrijven – ofwel 0,4 procent – om elk jaar met minstens 5 procent te groeien. Deze groeiers zijn Yahoo Japan, Infosys en HDFC Bank (India), ACS en Indra Sistemas (Spanje), Krka Group (Slovenië), FactSet, Cognizant, Astmos Energy (VS) en Tsingtao Brewery (China). De gestage groei blijkt niet toe te schrijven aan hun grootte (bij ACS werken 140.000 mensen, bij FactSet 4000), prille leeftijd (twee bedrijven zijn ruim een eeuw oud), thuismarkt, mate van mondialisering of bedrijfstak. Onderscheidend is wel, blijkt uit de analyses van McGrath, dat deze ondernemingen in bepaalde opzichten toonbeelden van stabiliteit zijn en in andere opzichten juist uiterst flexibel opereren.

Flexibel
Om met die flexibiliteit te beginnen: ze zijn zeer actief in het verkennen van nieuwe markten. Dat doen ze met een optiegerichte aanpak, via een constante stroom van kleine, beheersbare investeringen en initiatieven. Het zijn actieve overnemers. Bovendien zijn ze goed in de uitvoering en integratie van acquisities. De grote middelenallocaties managen ze centraal. Daardoor kunnen resources veel flexibeler heen en weer worden geschoven tussen divisies of businessunits. Ze hebben processen die de snelheid en flexibiliteit ondersteunen. En ze hebben innovatie ingebouwd in hun dagelijkse operaties. Ze zijn dus zeer flexibel en weten zich snel aan te passen.

Stabiel management
Maar tegelijkertijd zijn deze ondernemingen dus in andere opzichten juist zeer stabiel. Er gaat veel managementaandacht uit naar de cultuur en gedeelde waarden binnen het bedrijf. Ingrijpende desinvesteringen worden vermeden. Ze proberen hun getalenteerde mensen zo veel mogelijk vast te houden. Onder meer door medewerkers goed op te leiden en trainen, maar ook door transformaties uit te voeren zonder ontwrichtende veranderingen (zoals forse saneringen).Corporate strategieën worden niet snel veranderd. De groeisterren hebben een betrouwbare customerbase, die zich kenmerkt door stabiele relaties met trouwe klanten. Ze houden hun senior management stabiel. En bij alle tien de ondernemingen zijn alle topexecutives binnen de onderneming zelf gekweekt. Er worden geen koene ridders te paard ingevlogen, en geen grote namen uit heel andere bedrijfstakken.

Bron: Ria Gunther McGrath in: Harvard Business Review, januari-februari 2012.

Boekentips
De cockpit van de organisatie
Business Model Generatie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels