artikel

Hoe smartphones echt worden gebruikt

Geen categorie

Shoppers bereiken via hun smartphone: marketeers wátertanden ervan. Maar zolang je niet snapt waarvoor mobile wordt gebruikt, sla je de plank mis.

De smartphone gaat vaker thuis aan (68%) dan onderweg. En dan meestal niet om te socializen of shoppen, maar voor wat BBDO en AOL ‘me-time' noemen. Me-time is een ander woord voor ontspanning en entertainment. Denk aan een leuke video kijken, de roddelrubriek lezen, solitaire spelen of ‘etalages kijken' voor je plezier, om te checken wat er zoal te koop is. Bijna de helft van de gebruikstijd wordt besteed aan me-timedingen. De advertenties die mensen zien tijdens me-time blijken nauwelijks of niet effectief, gemeten naar het aantal keren dat wordt doorgeklikt en dat een product wordt gezocht of gekocht. Dat komt doordat het merendeel van de advertenties niet relevant is voor de context, gemakkelijk te negeren is of gewoon flink in de weg zit op het smartphonescherm.

Advertentiegeld
Ook hokjesdenken helpt marketeers niet. Zo kunnen apps meer dan één gebruiksdoel hebben. Neem Facebook. Dat kun je gebruiken om contact te hebben met je je vrienden maar ook voor zelfexpressie of om nieuwe dingen te ontdekken (reisbestemmingen, muziek, kleding enzovoort). En smartphonegebruikers die met verschillende dingen bezig zijn (bijvoorbeeld rondkijken in winkels, hun financiën, gezondheid of productiviteit monitoren of informatieve sites lezen over een stad of land) kunnen uiteindelijk dezelfde eindbestemming hebben: een webwinkel of shop-app. Intussen wordt nog steeds slechts 1% van al het advertentiegeld besteed aan mobile – terwijl gebruikers 10% van hun mediatijd mobiel doorbrengen.

Bron: Harvard Business Review januari-februari 2013.

Tip: eendaagse training Powermanager2 – Communciatie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels