artikel

10 cruciale vragen als opmaat voor excellentie

Geen categorie

De beste willen zijn betekent beseffen wat belangrijk is en op die gebieden werken aan verbetering. Organisaties die meedoen aan de Malcolm Baldrige National Quality Award gebruiken de Baldrige-criteria als richtsnoer. Tien vragen voor uw organisatie.

De Baldrige-criteria bevatten vragen over het functioneren van organisaties: waar je op moet letten en hoe je het beste verbeteringen ter hand kunt nemen. Vaak zijn het vragen waar menig organisatie overheen kijkt, in de veronderstelling dat ze er niet veel toe doen. Het tegendeel is waar: hier volgen tien vragen die de weg wijzen naar mogelijkheden om de organisatie te verbeteren.

De tien vragen
1. Wat zijn de belangrijkste kenmerken van uw organisatiecultuur?
2. Wat zijn de kerncompetenties van uw organisatie?
3. Hoe dragen de kerncompetenties bij aan de missie van de organisatie? 
4. Waardoor worden uw werknemers het meest gemotiveerd?
5. Welke eisen en verwachtingen hebben elk van uw klantsegmenten?
6. Hoe communiceert u met leveranciers en andere partners?
7. Wat zijn uw belangrijkste troeven in de strijd met de concurrentie?
8. Welke veranderingen zullen van invloed zijn op uw concurrentiepositie?
9. Wat zijn de belangrijkste bronnen voor het verkrijgen van informatie en kennis zowel binnen als buiten uw branche?
10. Welke uitdagingen en kansen hebben de grootste prioriteit?  

Bron: baldrige.com

Tip: lees ook De Customer Delight Strategie. Enthousiaste klanten en promoters door excelleren in klantgerichtheid.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels