artikel

Gebruik ook sociale media met meer functies

Geen categorie

Veel leerlingen hebben smartphones en nog meer mobieltjes die ze mee naar school nemen. Volgens een recent verschenen rapport van Kennisnet hebben kinderen vanaf 12 jaar nagenoeg allemaal een mobiele telefoon. Onderling wordt er steeds meer informatie gedeeld. Met behulp van sociale media. Daar zit ook informatie bij over school. Zo maken leerlingen soms van […]

Veel leerlingen hebben smartphones en nog meer mobieltjes die ze mee naar school nemen. Volgens een recent verschenen rapport van Kennisnet hebben kinderen vanaf 12 jaar nagenoeg allemaal een mobiele telefoon.

Onderling wordt er steeds meer informatie gedeeld. Met behulp van sociale media. Daar zit ook informatie bij over school. Zo maken leerlingen soms van het huiswerk op het (smart)board een kopie met het mobieltje. Ze delen en verspreiden huiswerk, documenten voor een project met behulp van Sociale Media als What's App. 'Ik app je' is een gevleugelde uitspraak. Ze skypen om elkaar niet alleen te spreken maar ook te zien. Daarmee creëren leerlingen een community. Veel docenten zien hierin een toekomst.

In steeds meer onderwijsfora wordt gediscussieerd over het inzetten van sociale media maar ook smartphones en tabletten in het onderwijs. Het past mooi in allerlei trends, bijvoorbeeld de discussie over het gebruiken van activerende didactiek. Er zijn wat docenten geweest die experimenteerden met so's (schriftelijke overhoringen, red.) afnemen via Twitter. Op een scherm en met behulp van een hashtag wordt dan de vraag gesteld waarop geantwoord moet worden. De antwoorden komen realtime binnen. Andere docenten nemen een les op met YouTube. Nog afgezien van zaken als: Wat doe je als Twitter tijdelijk uit de lucht is (dit komt echt wel eens voor), kun je jezelf als docent de vraag stellen of je het wiel niet opnieuw aan het uitvinden bent. Met What's App en Facebook kun je geen Excelgrafieken en mindmaps delen om maar iets te noemen. We hoeven ons niet te beperken tot Twitter, Facebook, Instagram en What's App om lesinformatie samen te bespreken, te bewerken, te verspreiden, te delen en te becommentariëren. Er zijn sociale media die al deze functies al combineren. Laat, zoals veel leerlingen redeneren (volgens een onderzoek van Kennisnet), Facebook, Twitter, Instagram, What's App, Tumblr, enzovoort gebruikt worden in de privésfeer. Voor het samenwerken en lesgeven zijn aparte sociale media beter toegerust voor het online samenwerken, lesgeven, delen/bewerken van documenten, enzovoort.

Je hebt sociale media waar je een veilige zakelijke community mee kunt maken, waarin je elkaar op afstand kunt zien, realtime aan documenten werken en realtime documenten (filmpjes, Excelgrafieken, Worddocumenten, mindmaps, grafieken) delen. Op deze communities kun je veel gemakkelijker informatie uitwisselen met en vragen voorleggen aan een groep. Je hoeft je niet in allerlei bochten te wringen, zoals op Twitter. Ook kun je met een helpdeskfunctie iemands laptop of tablet overnemen om hem/haar (met toestemming uiteraard) per sessie op de eigen tablet/laptop te helpen.

Ik ben bezig met het uitgeven van een boek over deze sociale media. Ze zijn te openen als webtools. Je kunt soms direct op deze sociale media communiceren, zonder een account aan te maken. Ze kosten niet veel en zijn soms zelfs gratis. In een volgende column zal ik er op ingaan. Neem de tijd om je goed te verdiepen in populaire (oppervlakkige) sociale media en sociale media met meer functies.   

Carolien Kok is docent Informatiekunde aan het Kennemer College Beverwijk en mediacoach. Ze publiceert binnenkort bij Kluwer het boek ' Efficiënt werken met gratis webtools'. Meer informatie over haar: ga naar haar site.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels