artikel

Vier dingen om boze ex-werknemers te weerstaan

Geen categorie

Ex-werknemers die vinden dat ze slecht zijn behandeld, zijn bij hun nieuwe baas zeer gemotiveerd om er extra hard tegenaan te gaan tegen hun vorige bedrijf.

Vier dingen om boze ex-werknemers te weerstaan

Onderzoekers van het University College Dublin en een consultant E&Y Dublin hebben de Engelse Premier League geanalyseerd op hoe voetballers presteerden in wedstrijden tegen hun vorige club. Het blijkt dat spelers die met ruzie of conflicten zijn vertrokken, meestal waanzinnig goed voetballen tegen hun vorige werkgever – opvallend vaak scoren zij het beslissende doelpunt. Het komt door een mix van boosheid en behoefte aan wraak, druk om trouw aan de nieuwe werkgever te bewijzen, en insidekennis van de routines van het ex-team.
Deze bevindingen zijn relevant voor alle werksituaties waar de organisatieperformance sterk afhangt van individuele prestaties – van advertising, advocatuur en verkoop tot consulting en high-techdesign en -innovatie. Natuurlijk vertrekken sommige mensen altijd verongelijkt bij een bedrijf, en natuurlijk is het niet de primaire taak van managers om hun medewerkers blij te maken (maar de klanten des te meer). Toch is het geen optie om dit verschijnsel te negeren.

Vier dingen
Je kunt vier dingen doen om de kans kleiner te maken dat ex-werknemers willen terugslaan:
1. Houd rekening met de gevoelens van medewerkers .Onderschat daarbij niet dat ze makkelijk van werkgever kunnen wisselen (vooral de meest getalenteerden) en dat ze hard terug kunnen slaan.
2. Negeer niet de dingen die medewerkers tegen de haren instrijken, zoals managers die mensen ongelijk of onrechtvaardig behandelen, een cultuur van geheimhouding, gebrek aan transparantie, gebrek aan betrokkenheid bij beslissingen, of topmanagers die de offers van medewerkers onvoldoende erkennen.
3. Onderschat nooit de intelligentie en goodwill van medewerkers. Voor de meesten is de organisatie een tweede thuis waar ze bij willen horen en waar ze trots op zijn.
4. Negeer niet de wens tot wraak van een medewerker die slecht is behandeld. Juist de voetballers die door hun ex-werkgever op een zijspoor waren gezet, leveren de grootste topprestaties in wedstrijden tegen hun vorige club.

Bron: Frederica Pazzaglia et al. in: MIT Sloan Management Review, zomer 2012.

Boekentips:
Motivatie in organisaties
Business Model You.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels