artikel

Kennis moet je delen

Geen categorie

Veel organisaties krijgen het niet voor elkaar de kennis van hun werknemers effectief uit te wisselen. Ze zijn nog te veel gericht op formele vormen van leren, en verwaarlozen de mogelijkheden tot kennisdeling.

Dit blijkt uit een rapport van Krauthammer over ‘Informeel leren binnen organisaties'. Om het beter te doen moeten managers:

  • zorgen voor vertrouwen bij hun medewerkers, zodat deze het nut van kennisdeling inzien;
  • een reflex ontwikkelen voor het erkennen van de inspanningen van anderen;
  • medewerkers coachen om anderen te helpen;
  • doelen stellen waar hun medewerkers steun aan hebben;
  • ontmoetingen omzetten in uitwisselingen;
  • zelfsturing bevorderen door medewerkers rollen te geven die passen bij hun expertise, stijl en functie.

Daarnaast is het belangrijk dat er audits worden uitgevoerd op het gebied van kennisuitwisseling, dat er goed wordt geïnventariseerd wie in de organisatie welke kennis in huis heeft, en dat de muren tussen teams worden afgebroken.
Bron: Krauthammer,19 januari 2012.

Leestip:
Noodzakelijke kennis.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels