artikel

Sterke leiders communiceren, stimuleren én inspireren

Geen categorie

Van leiders wordt steeds meer verlangd: ze hebben te maken met een concurrerende markt, veeleisende klanten en ze moeten hun organisatie op een toekomstbestendige manier door de crisis sturen.

Het type leider dat een bedrijf succesvol de toekomst in kan leiden heeft een duidelijke visie en een zelf ontwikkeld toekomstbeeld. Hier vanuit geeft hij richting aan een organisatie en stimuleert hij mensen mee te gaan in verandering. De manier waarop hierover wordt gecommuniceerd heeft direct effect op de betrokkenheid van medewerkers.
Goed communicerende leiders moeten kunnen inspireren en stimuleren, mensen kunnen lezen en een sterke drang hebben om duidelijk te communiceren. Dit blijkt uit het BID Leidersschapsonderzoek 2014. Kostenreductie wordt door goede leiders zo min mogelijk in personeel gezocht omdat zij dit als een belangrijke asset voor de continuïteit van het bedrijf zien.
De reputatie van organisaties van ondervraagde leiders wordt niet eenduidig gemeten. De essentie van reputatiemanagement is dat je de reputatie monitort, zodat je daar effectief op kunt sturen. Dit leidt immers tot een hogere marktwaarde en meer vertrouwen bij stakeholders en geldt als magneet voor talent.
Bron: Profnews.

Leestip: Leiderschap in organisaties.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels