artikel

De kracht van zwakke signalen

Geen categorie

Kleine snippers (digitale) informatie kunnen veel opleveren voor een bedrijf. Als je ze maar weet te traceren.

Daarom zouden ondernemingen mensen moeten inzetten om de kleinste signalen over wat klanten en concurrenten bezighoudt op te vangen en te duiden.
Een paar tips om dit systematisch en adequaat te doen:
– Wijs een senior manager aan die zich actief bezig gaat houden met het opsporen van ‘zwakke signalen’ op social media (uiteraard iemand die er affiniteit mee heeft!).
– Let op verspreide netwerken of platforms van mensen die veel verstand hebben van het product, de dienst of de markt waar de onderneming actief in is; dit zijn vaak uitstekende antennes voor wat er leeft. Denk hierbij ook aan producten of diensten die er nog niet zijn, maar die wel zouden kunnen bestaan.
– Kijk op websites als Tumblr, Pinterest en Instagram, waar mensen plaatjes posten van dingen die ze interessant vinden.
– Het opvangen van zwakke signalen is niet genoeg, ze moeten gekanaliseerd worden in de juiste richting: naar dat deel van de organisatie waar ze tot concrete resultaten leiden, zoals productontwikkeling en andere operationele afdelingen.
– De bevoegdheid om iets met zwakke signalen te doen dient zo dicht mogelijk bij de top van de organisatie te berusten. Daarvoor is de strategische impact groot genoeg.
Bron: Martin Harryson, Hugo Sarrazin en Estelle Métayer in: McKinsey Quarterly, februari 2014.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels