artikel

Hoe maak je Big Data succesvol?

Geen categorie

Er wordt heel wat onzin gepraat en geschreven over Big Data. Bestsellerschrijver Tom Davenport neemt in Harvard Business Review de bestaande misverstanden onder de loep en zoekt uit wat werkelijk van belang is om Big Data-projecten te laten slagen.

De bekendste misvatting over Big Data-projecten is dat ze uitsluitend kunnen worden uitgevoerd met speciale technologie. Dat is een reden voor veel ondernemingen om er niet aan te beginnen. Maar de meeste bedrijven en organisaties kunnen ook met hun bestaande programma’s al heel wat doen, aldus Davenport. Die drempel om Big Data te omarmen is dus al geslecht.

Andere misverstanden
Ook de gedachte dat je voor een Big Data-project altijd nieuwe mensen moet inhuren klopt niet. Veel bedrijven hebben zelf al mensen in huis met voldoende relevante kennis en vaardigheden die ze kunnen inzetten – al dan niet na een bijscholing.
Big data is ook niet alleen maar (en zelfs niet voornamelijk) een kwestie van technische hoogstandjes uitvoeren. De sleutel tot succes ligt in goed uitgevoerd verandermanagement, waarbij de menselijke factor een grote rol speelt.
Een ander veel gehoord misverstand is dat er bij een Big Data-project voortdurend in het wilde weg gespit wordt in een grote berg gegevens in de hoop daar interessante of veelbelovende verbanden uit de destilleren. Dat is volgens Davenport weliswaar een belangrijke taak, maar een die weinig of niets oplevert als er geen duidelijke vraag of visie aan ten grondslag ligt.

Wat echt nodig is
Tot slot zijn er nog een paar ‘echte’ waarheden die voor elke vorm van projectmatig werken opgaan – en dus ook voor Big Data-projecten. Zoals:
– zonder steun van de top lukt het niet
– goede communicatie met alle belanghebbenden is onontbeerlijk
– mislukken of fouten maken is nooit uitgesloten – en niet erg als je ervan leert.

In zijn nieuwste boek Big Data at Work beschrijft Davenport wat Big Data nu precies betekent voor bedrijven. Hij belicht achtereenvolgens de technische kant, het consumentenperspectief en de managementkant ervan, wat je ermee kunt, wat het kost, op welke gebieden Big Data de meeste impact heeft en op welke punten het overschat wordt.
Bronnen: Tom Davenport in Harvard Business Review, 26 maart 2014 en Tom Davenport, Big Data at Work, Harvard Business Review Press, 2014.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels