artikel

Banken blijven spelen met het geld van anderen

Geen categorie

Perverse prikkels zijn hét probleem van een financiële wereld die volgens bestsellerauteur Joris Luyendijk zijn emotionele zuivering nog steeds niet heeft gehad. ‘Het is nog steeds spelen met other people’s money.’

Het probleem volgens Joris Luyendijk, schrijver van het boek Dit kan niet waar zijn. ‘De perverse prikkels. En houdt die twee woorden in uw geheugen. Ik zeg ze daarom nog eens: perverse prikkels. Mensen die ik voor mijn boek in de Londense city sprak, zijn zoals u en ik. En ik vind mijzelf een fatsoenlijk mens. Hoe kunnen we dan in de toekomst zorgen dat we allemaal fatsoenlijke mensen blijven?’ Hij deed donderdag 26 november het probleem uit de doeken tijdens de NBA Accountantsdag in de RAI in Amsterdam.

Afschaffen perverse prikkels
Hij pleitte voor het afschaffen van de perverse prikkels. ‘En het kan ook niet zo zijn dat er koersgevoelige informatie heen en weer gaat over drie verdiepingen van een bank. De bank verweert zich door te zeggen dat de afdelingen verschillende liften hebben. Dan moet ik lachen, maar toezichthouders stemmen in. Gelukkig dat ze die liften hebben.’
De frontoffices van banken in Londen worden big swinging dicks genoemd. ‘Of rainmakers. Of masters of the universe. Interne controle de grensrechter of showstopper. Of de chimpansee die het niet erg vindt om geschopt te worden.’ Zo liggen blijkbaar de verhoudingen. Econometristen of wiskundigen (zogenaamde quants, red.) berekenden de meest ingewikkelde producten. ‘Ze modelleren ook nog hoeveel de banken er in het verleden mee hadden kunnen verdienen. Stel, de bank had een partnermodel gehad, waarbij de partner de eigenaar was geweest van de bank. Die partner had nee gezegd. Je bent hier wel met mijn geld aan het kloten.’
Lees het hele artikel van Ronald Bruins.

Joris Luyendijk is spreker op het Event Corporate Culture. 

Event Corporate CultureEvent Corporate Culture
Over organisatiecultuur wordt veel geschreven, gezucht en gesproken. De uitdagingen waar we in onze organisaties voor staan, zijn nieuw en tegelijk eeuwenoud. Als je weet hoe cultuur wordt gevormd, weet je wat je te doen staat. Kom ook naar het Event Corporate Culture op 9 december 2016 >>>

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels