artikel

Community building

Geen categorie

Ik ben het een beetje moe dat er zo’n grote groep mensen is die denkt: ik zit met mijn bedrijf op Facebook, dus ik doe aan community management. Community management, alleen die benaming al…

Community building

In een tijdperk dat zo veranderlijk is als het tijdperk waar we nu in zitten, ontstaan nieuwe vormen van werken, leren, informatie inwinnen en zelfs leven. We zien communities ontstaan en we zien dat door de kracht van deze netwerken, grote organisaties ingehaald worden en hele branches op zijn kop worden gezet.

Er is een hele hoop geschreven over community building, er zijn al talloze theorieën, visies en werkvormen ontwikkeld. Wat ik hiermee wil aangeven, community building is niet nieuw. Sterker nog, er is zelfs een groep mensen dat zegt dat community ontwikkeling eigenlijk een stap terug in de geschiedenis is, alleen nu in een nieuw jasje met wat meer (technologische) mogelijkheden.

Toch lijkt het me waardevol om dit onderwerp eens in een blog vast te pakken, met een metafoor die het grootste gedeelte van de mensheid van dichtbij kent, namelijk: relaties.
Voordat ik begin moet ik bekennen dat ik deze blog ook enigszins schrijf uit frustratie. Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal niet het type schrijver dat gaat zitten zuur wezen over anderen om zo een beter verhaal te maken. Maar ik ben ook maar een mens en ik ben het een beetje moe dat er zo’n grote groep mensen is die denkt: ik zit met mijn bedrijf op Facebook, dus ik doe aan community management. Community management… Het gebruik van die benaming alleen al laat zien dat je totaal geen benul hebt van waar je het over hebt.

Laten we het hele community building verhaal eens vergelijk met het hebben of aangaan van een relatie. Zoals in veel liefdes gevallen, moest een van de twee partijen versierd worden door de ander. Je staat als vrouw aan de bar waar je wekelijks met je vriendinnen komt en plots komt daar de god binnen waarvan jij begint te watertanden. Het is druk, dus om contact te maken zal je actie moeten ondernemen, je zal iets moeten doen zodat hij of zij jou opmerkt.
Als organisatie ben jij de vrouw aan de bar en jouw nieuwe klant, of zaken partner, is de binnen wandelende god. Dus jij bent degene die actie zal moeten ondernemen.

Lees de hele blog van Pauline Romanesco.
Pauline Romanesco is gangmaker in social & business innovation.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels