artikel

Waarom producten mislukken

Geen categorie

Al die geniale producten die zo´n eclatant succes zijn hebben een tegenhanger: fiasco’s.

Denk Buckler. Google Glass. En er gaat wel vaker iets mis bij productintroducties. Frans Reichardt, coauteur van het zojuist verschenen boek Business bloopers, geeft de zeven belangrijkste redenen dat het fout gaat:

• De markt is al bezet en groeit niet. Toen Grolsch zijn thuistapsysteem Cheers lanceerde, was de markt al ingenomen door BeerTender van Krups/Heineken en PerfectDraft van Philips/InBev.
• Het product is onduidelijk gepositioneerd. Waar is het precies voor bedoeld? En voor wie? Google Glass leed aan dit manco: was de bril bedoeld voor specifieke professionele werkzaamheden? Was het een hitartikel voor een brede markt?
• Het product vertoont gebreken. Aholds Senseo-kloon puC, in 2007 gelanceerd, was vaak al beschadigd als hij uit de doos kwam, zette een lauwe eerste kop koffie en was ook nog eens duurder dan de Senseo. In 2008 verkochten veel AH-filialen één puC per maand… In 2010 ging de stekker eruit.
• De markt is nog niet rijp. In 1999 richtte Adam Curry Jamby op (Just Anarchy Made By You), een programma waarmee internetgebruikers videobestanden konden publiceren. Precies: YouTube – maar dan veel eerder. In 2002 was het geld op – en was de technologie nog net niet ver genoeg ontwikkeld, en was breedband nog net niet aan het boomen. Drie jaar later ging YouTube de lucht in.
• Er is onvoldoende draagvlak. Onder klanten, distributie- en retailpartners, de wetgever. KNVB lanceerde zijn kabelzender Sport7 zonder zich te verzekeren van de steun van kijkers, adverteerders en kabelmaatschappijen. Het Sport7-avontuur duurde vier maanden en kostte 175 miljoen gulden.
• De markt verschuift. De Telegraaf Media Groep had zijn huiswerk beter moeten doen alvorens in 2010 de Nederlandse social Hyves over te nemen – dat al sinds 2008 gebruikers verloor aan Facebook.
• Een combinatie van fouten. Heinekens alcoholarme bier Buckler kreeg het nekschot van Youp van ’t Hek, voor de Nederlandse markt althans. Maar het merk verkeerde toen al in moeilijkheden. Het was duurder dan gewone pils en dan concurrent Bavaria Malt. Het sloeg al dood als je het inschonk (geen schuimkraag). En het was minder lekker dan Bavaria Malt. Corrigerende maatregelen, zoals smaakverbetering en prijsverlaging, kwamen te laat. In onder meer Spanje en Frankrijk is Buckler nog wel verkrijgbaar.
Bron: MarketingOnline, 10 maart 2015

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels