blog

Ben Tiggelaar: Manager wordt leraar van de organisatie

Geen categorie

Interview met Ben Tiggelaar waarin hij met Glenn van der Burg, presentator van People Power, in gesprek gaat over een de ontwikkeling van mensen, duurzame inzetbaarheid en de cruciale rol van leidinggevenden daarbij. Lees een aantal highlights en luister naar het interview.

Ben Tiggelaar: Manager wordt leraar van de organisatie

Managers moeten vooral niet in de weg lopenUit langlopend onderzoek bij Google blijkt dat de direct leidinggevende veruit de grootste invloed heeft op het presteren van medewerkers in organisaties. “Leidinggevenden moeten vooral niet in de weg moeten lopen.”, aldus Ben Tiggelaar, te gast is in de studio bij People Power. Uit verschillende onderzoeken van Gallup, Bain&Company en HayGroup blijkt dat in de meerderheid van de gevallen de leidinggevende een negatieve invloed heeft op het presteren van mensen. Nederland scoort daar nog slechter in dan de ons omringende landen. Veel leidinggevenden benadrukken vooral wat er mis gaat. Terwijl we weten dat juist het benadrukken van wat er goed gaat veel meer invloed heeft op betere prestaties. Ben Tiggelaar: “Je moet jezelf als mens een klein beetje overwinnen, er echt aan werken om voortdurende de positieve dingen te zien en ze expliciet benoemen. Dat is makkelijk gezegd, maar moeilijk om te doen.”

 

Een leven lang leren

“Tijdens een HR Round-Table gaven HR professionals aan dat het op gang brengen van mensen in hun eigen ontwikkeling een van de grootste uitdagingen is. Als mensen zich eenmaal willen ontwikkelen, dan heeft HR een enorme hoeveelheid tools beschikbaar.” Ben Tiggelaar geeft twee tips daarover: “Als je meer focust op de sterke punten van mensen, dan vinden mensen leren leuker. En stel dat het je lukt om iemand van een rapportcijfer 4 naar 6 ontwikkelt, dat is een knap resultaat. Maar klanten zitten niet op zesjes te wachten. Die willen minimaal een 8 en liefst hoger. Dus ontwikkelen van zwakke punten is vervelend voor medewerkers en oninteressant voor klanten. Tweede tip is dat mensen het gevoel nodig hebben dat ze vooruitgang ervaren. Hierdoor bouw je aan de self-efficacy van mensen. En die waargenomen eigen competentie is van essentieel belang voor het lerend vermogen van mensen, een zogenaamde growth mindset. Het geloof in hun eigen ontwikkelkracht wordt het sterkst gekweekt door positieve leer ervaringen.”

Van de ene naar de andere professie

Foto Ben Tiggelaar“Veel mensen geloven dat je eerst ergens van overtuigd moet zijn en dat je het dan pas gaat doen. Handelen volgt het denken. En dat is een veelgemaakte denkfout. Het werkt vaak veel beter om iemand eerst een ervaring op te laten doen en daarna pas na te denken wat je er van denkt.” Ben Tiggelaar geeft aan dat als mensen van de ene professie naar een andere professie moeten veranderen, dat het beste kan door zich te ontwikkelen in de zone van de naaste ontwikkeling. Dus niet een totaal nieuwe set van kennis en vaardigheden eigen maken, maar een nieuwe vaardigheid die aansluit bij een bestaande vaardigheid. “Docenten in het basisonderwijs doen niets anders. Die zijn de hele tijd aan het kijken waar leerlingen staan en wat het volgende stapje is dat ze bijgebracht kunnen worden. En als we naar lerende organisaties gaan, dan moeten de direct leidinggevenden de leraren van de organisatie worden. Je bent dus niet alleen een leidinggevende voor het hier en nu, maar ook een leraar voor de toekomst”

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels