artikel

10 type mensen die uw organisatie uitdagen

HRM

U kent ze wel, de types die de status quo van uw organisatie aanvechten en altijd een afwijkende mening hebben. Ze zijn soms lastig.

Maar ze zijn ook heel creatief en kunnen juist vernieuwing en innovatie op gang brengen. Welke mensen dagen uw organisatie uit?

1. Mensen die niets te verliezen hebben.

2. Mensen die weten dat de kunst van het uitdagen iets anders is dan mensen irriteren, ergeren of afstoten.

3. Mensen die intellectuele en/of morele kracht, geloofwaardigheid en reputatie hebben.

4. Nuttige bedrijfsidioten: buitenbeentjes, non-conformisten, radicalen, rebellen, die publiekelijk worden tentoongesteld door een niet-buitenbeentje, een zeer conformistisch en totaal-niet-radicale organisatie, als teken van ‘diversiteit’, ‘open geest’ en ‘innovatie’, hoewel de activiteiten van deze figuren altijd goed onder controle en binnen redelijke grenzen zijn.

5. Professionele uitdagers, een specialiteit is niet vereist (ook wel bekend als ‘ja maar’-zeggers).

6. Mensen die dingen willen verbeteren, die weg willen van ‘de manier waarop dingen hier altijd al gedaan zijn’; meestal gepassioneerd over ‘er moet toch zeker een betere manier zijn’. Juweeltjes zijn het, echt.

7. Mensen (en dat omvat ook consultants) die niet bang zijn om te zeggen wat autoriteiten of het management niet wil horen.

8. Mensen die genieten van het intellectuele spel. Schaken met ideeën.

9. Mensen met bazen die oprecht vragen om te worden uitgedaagd en die op zoek zijn naar alternatieve wereldbeelden.

10. Een combinatie van ‘anderen’.

De kunst van het afwijkende, zou onderwezen moeten worden in managementopleidingen. Wanneer we vragen om afwijkende meningen of uitdagingen, dan zijn we ons er niet van bewust dat ons brein zegt: ‘Niet doen, pas je aan, dat geeft minder risico, minder angst, dan kun je overleven’.

Als we een klimaat van openheid en uitdaging willen creëren, dan moeten we verder gaan dan woorden. Zelfs verder dan het vermogen van mensen om zichzelf uit te dagen. Dat heeft te maken met het begrijpen van de gevolgen van uitdagingen, positief of negatief.

Organisaties zitten ergens in dat culturele spectrum: ze ontmoedigen, verbieden, accepteren of verwachten afwijkende meningen. Het aanmoedigen van afwijkende meningen en uitdagingen is alleen mogelijk in een omgeving die voor iedereen, zeer zichtbaar, veilig is.

Bron: Leandro Herrero (via Sigma)

Reageer op dit artikel