artikel

Stressen, word je daar oud van?

HRM

Steeds meer mensen met werk krijgen er stress van. In 2014 had 14,6% van alle werknemers burn­out klachten. Werknemers tussen 25 en 36 jaar zien 16,6 procent van hun leeftijdsgenoten uitvallen met die klachten.

Wie werkt op een flexibel contract, heeft zelfs 19 procent kans op burn out. Dit blijkt uit de Monitor Arbeid van TNO. Gemiddeld heeft ruim 1 op de 8 werknemers last van werkstress.

Stress is een blijvertje in werkend Nederland. Werkstress is een normaal verschijnsel op je werk, die stelling onderschreef vorig jaar 41 procent van de werknemers. Van de leidinggevenden zegt 32 procent dat, zo bleek uit onderzoek van TNO. Bijna de helft (45%) van de medewerkers durft het niet over werkstress te hebben met zijn leidinggevende. Het kan de indruk wekken dat ze het werk niet aankunnen. En 15 procent van de leidinggevenden denkt dat praten over werkstress niet past bij de bedrijfscultuur.

De cijfers onderstrepen het belang van het onderwerp, vindt ook minister Asscher: ‘Het is belangrijk dat werkgevers én werknemers hier open met elkaar over praten. De deur van de werkgever moet open staan en de drempel laag. De werknemer moet de moed verzamelen om er overheen te stappen. Ook voor veel jongeren is werkstress een serieus probleem dat besproken en aangepakt moet worden, want de gevolgen van een burn­out zijn vaak nog jaren voelbaar’.

Bespreekbaar maken
Dat ‘bespreekbaar maken’ is niet vanzelfsprekend. Leidinggevenden denken vaak dat het niet zoveel zin heeft om over werkstress te praten. Ze menen dat de stress vaak wordt veroorzaakt door privéproblemen die het bedrijf niet aangaan en waar de werkgever toch geen oplossing voor kan bieden. Soms hebben leidinggevenden ook het gevoel dat ze zelf de werkstress mede hebben veroorzaakt. Erover praten zal het dan alleen maar erger maken, denken ze.
Bron: TNO Arbeid

Meer informatie
Aan de slag tegen werkstress bent u natuurlijk altijd. Maar tijdens het Congres Over Duurzame Inzetbaarheid op 23 juni leert u er gestructureerd mee omgaan. Saskia de Bel, registerpsycholoog NIP/Arbeid en Gezondheid en GZ­ psycholoog BIG reikt u vier basisprincipes of VIA’s aan waarmee u werk, omgeving en persoon weer beter in balans krijgt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels