artikel

HR & Social Media (recensie)

HRM

HR in de rol van gebruiker, business partner & change agent.

HR & Social Media (recensie)

Jaren geleden gaf ik een aantal keer een gastcollege voor studenten P&O. De meeste studenten zaten toen niet op social media of vonden dat het niets met hun vak had te maken. Het verbaasde mij dat er zo weinig aandacht voor social media en internet was tijdens de P&O-studie.

Onlangs kreeg ik het net uitgekomen HR & Social Media – HR in de rol van gebruiker, business partner & change agent van Diana Russo en Inge Beckers in handen. Wat een schot in de roos. Met veel kennis van zaken en veel voorbeelden uit de praktijk schreven zij in mijn ogen een must voor iedere student op gebied van HR.

Systematisch geven Diana Russo en Inge Beckers een overzicht waar HR mee te maken krijgt op gebied van sociale netwerken. Vanuit de verschillende rollen van HR worden de mogelijkheden en gevolgen voor een organisatie van het gebruik van social media beschreven.

De theorieën, gedachten die momenteel spelen worden helder en goed onderbouwd beschreven zodat HR een ‘state of the art’ social-mediabeleid kan ontwikkelen. Door voldoende bronverwijzingen kan men zich in specifieke onderwerpen verder inlezen. Kortom, een must voor iedere HR-professional en iedere student die er één wil worden.

Mag er ooit een tweede druk komen of een vervolg, dan hoop ik dat de dames het boek nog iets zullen uitbreiden. Nu worden (zoals de subtitel ook al aangeeft) de rollen van gebruiker, business partner en change agent uitgelicht. Vanuit deze rollen wordt de impact van social media beschreven. Het zou mooi zijn als in de toekomst ook voor de rollen van employee champion en administratieve expert van HR het gebruik van social media wordt uitgewerkt. In mijn ervaring is er ook juist bij deze rollen veel winst te behalen op gebied van social media voor de HR-professional.

Ik ben ervan overtuigd dat dit boek nog jaren mee zal gaan en dat Diana en Inge een standaard voor de HR-professional hebben geschreven.
Recensent: H. Prins op Managementboek.nl
Tips: lees ook de recensie van Marjolijn Vlug en/of een preview door de auteurs.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels