artikel

Soms is nee de beste strategie

HRM

Te weinig commitment is een probleem, maar commitment kan ook doorslaan naar de andere kant. Dat kan leiden tot het geleidelijk eroderen van beloften aan medewerkers en klanten, veiligheid, bedrijfswaarden, de financiële discipline of sociale verantwoordelijkheid, zonder dat iemand pas op de plaats maakt en nadenkt over de consequenties. De remedie: stop zeggen. De eerste […]

Soms is nee de beste strategie

Te weinig commitment is een probleem, maar commitment kan ook doorslaan naar de andere kant. Dat kan leiden tot het geleidelijk eroderen van beloften aan medewerkers en klanten, veiligheid, bedrijfswaarden, de financiële discipline of sociale verantwoordelijkheid, zonder dat iemand pas op de plaats maakt en nadenkt over de consequenties. De remedie: stop zeggen. De eerste stap: rode-vlagsituaties herkennen. Dit zijn er vijf:

1. Je wordt gepusht om iets te beloven wat je niet kunt waarmaken. Weiger niet botweg maar stel alternatieve manieren voor waarop mensen hun doel kunnen bereiken: ‘Ik zou graag ja zeggen maar het is te riskant. Wat als we in plaats daarvan X proberen?’

2. Als iets je dwarszit. De twijfel knaagt vaak als er ongezonde compromissen worden gesloten. Voelt iets niet goed, las dan een pauze in om na te denken, met anderen te overleggen en/of de feiten te checken.

3. Als je vindt dat je geen keus hebt. De druk kan enorm zijn maar keus heb je altijd – zij het soms tegen hoge kosten. Het is aan jou om te bepalen of er belangrijkere dingen in het spel zijn dan een project of deadline.

4. Als het ‘plan’ een eigen leven is gaan leiden. Als mensen eenmaal een weg in zijn geslagen hebben ze de neiging om op die weg door te gaan – zelfs als er bewijs is dat ze op ramkoers zitten. Las een pauze in, check opnieuw de data, uitgangspunten en assumpties. Stel voor om de feiten te dubbelchecken.

5. Als je een gevaarlijke ontwikkeling ziet ontstaan. Schandalen en catastrofes beginnen vaak als kleine concessies of compromissen die zich gaandeweg opstapelen. Zie je een toenemend aantal beslissingen die de veiligheid, kwaliteit, datasecurity, klantgerichtheid of ethiek ondermijnen, neem dan een stap terug en controleer wat het geaccumuleerde effect ervan is.

Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om rechtsomkeert te maken. Als je op een constructieve manier vraagtekens leert plaatsen, heb je een positieve invloed op je organisatie.

Bron: Strategy+business, 1 juni 2016

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels