artikel

Bla-bla-bla leidt tot verveling en misverstanden

Innovatie

Combineer verbale capaciteiten met visuele talenten, dan kom je duidelijker over. Dat is het motto van de Amerikaan Dan Roam. Na zijn bestseller The Back of the Napkin lanceerde hij in 2012 zijn tweede boek over de kracht van het getekende woord, met de veelzeggende titel Bla bla bla.

Bla-bla-bla leidt tot verveling en misverstanden

Steve Jobs tekende altijd en overal, en ‘vertelde' zijn verhaal als het ware met beelden. Dat Jobs kon uitgroeien tot een van de meest succesvolle ceo's aller tijden, is volgens Dan Roam dan ook helemaal niet verbazend. ‘De meeste mensen in leidinggevende posities zijn volstrekt rationeel bezig, want zo is ze dat immers geleerd. Dat leidt ertoe dat hun boodschappen meestal niet of nauwelijks aankomen bij hun medewerkers of andere belanghebbenden.'  Dat 'bla-bla-bla' leidt  tot complexiteit, misverstanden en verveling, stelt Roam op basis van zijn ervaring.
Het ontbreekt deze leiders aan ‘beelddenken', de vaardigheid die bij uitstek kan helpen nieuwe ideeën te ontdekken en te ontwikkelen, en problemen op onverwachte wijze op te lossen.

Minder stress
Nu zullen veel mensen roepen dat ze helemaal niet kunnen tekenen. Maar dat is onzin, aldus Roam. ‘Het gaat er niet om of je heel mooi kunt tekenen, maar wat je ermee uit kunt drukken. De meeste mensen kunnen binnen twee minuten over hun persoonlijke barrières heenstappen, en tekenen wat ze willen.' En anderen kunnen dat op hun beurt direct begrijpen. Dat besefte ook Southwest Airlines, op dit moment de enige winstgevende luchtvaartmaatschappij in de VS. Het bedrijf voegde visuele elementen toe aan het (verbaal gerichte) proces van boarding. Een proces dat telkens, op iedere luchthaven ter wereld, voor veel stress en gedoe zorgt bij de passagiers. Je staat lang in de rij te dringen, de aankondigingen zijn vaak onverstaanbaar of onbegrijpelijk. Southwest heeft het klassieke boardingproces afgeschaft en vervangen door een sterk visueel gericht proces. In de wachtruimte zien passagiers op een aantal duidelijk genummerde borden wat hun fysieke boardingpositie is. Zo weten ze wanneer ze waar in de rij moeten gaan staan. Dat scheelt enorm veel stress, zo blijkt, en heeft de wachttijd met dertig procent teruggebracht.

Hieronder kunt u het interview met Dan Roam lezen in Management Executive.

Boek: Dan Roam, 'Bla, bla, bla. Wat te doen als woorden niet werken?'
De Nederlandse vertaling van The Back of the Napkin van Dan Roam verschijnt eveneens bij Kluwer, voorjaar 2013.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels