artikel

Nederlandse bierindustrie is voorbeeld van succesvolle vernieuwing

Innovatie

Hoe kan binnen de biersector, gedomineerd door grote spelers, zoveel vernieuwing plaatsvinden? 

De bierindustrie in Nederland lijkt een van de weinige industrieën waarin veel individuen besluiten kleine brouwerijen op te starten – en met succes. Hoe kan binnen een sector, gedomineerd door grote spelers, zoveel vernieuwing plaatsvinden?

Velen zijn geroepen, velen slagen
Voor zijn proefschrift ‘De vernieuwing van volwassen industrieën: een onderzoek naar de wederopleving van de Nederlandse bierindustrie’ onderzocht Jochem Kroezen (Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit) de Nederlandse biersector en de achtergronden van de succesvolle vernieuwingen in deze sector. Hij bestudeerde honderd jonge brouwerijen en komt tot opmerkelijke bevindingen waarom zoveel mensen zich geroepen voelen een nieuwe brouwerij op te zetten en succesvol worden.

Macht van de consument
In de jaren tachtig was sprake van een toenemend consumentenverzet dat uitmondde in de oprichting van consumentenvereniging PINT. De vereniging bestaat uit bierliefhebbers die ontevreden waren over het toenmalige bierlandschap.
De leden probeerden met een gepassioneerde reclamecampagne en het organiseren van het jaarlijkse Bokbierfestival bestaande en nieuwe brouwers aan te zetten tot het brouwen van ‘traditioneel bier’. Dit leidde ertoe dat het enthousiasme bij een groot aantal betrokkenen toenam en ze de stap waagden en ondernemer werden. Het zijn mensen met zeer uiteenlopende achtergronden, belangstellingen, drijfveren en voorkeuren. Deze diversiteit leidt ook tot een grote diversiteit aan producten en nog meer startende bierbrouwers.

Nalatenschap
De starters maakten handig gebruik van de restanten van oude brouwerijen (gebruikte brouwinstallaties), maar ook van oude namen en recepten. Het is deze benutting van ‘organisatorisch wrakgoed’ of ‘stoffelijk nalatenschap’, zoals Kroezen het noemt, waardoor de starters vrij snel de steun van de lokale omgeving wisten te verkrijgen en de opstartkosten binnen de perken te houden – twee cruciale succesvoorwaarden voor starters.
Kroezen meent dat andere sectoren met minder diversiteit, meer terughoudenheid tegenover vernieuwing en een gesloten klimaat een voorbeeld kunnen nemen aan de Nederlandse bierindustrie.
Bron: RSM

Leestip: Waarde Propositie Ontwerp – Hoe je producten en diensten ontwikkelt die klanten echt willen door Alex Osterwalder.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels