artikel

Review van ‘De lean entrepreneur’

Innovatie

Blogger Herman Maes, Online Search Marketeer, recenseert het boek De lean entrepreneur.

Review van ‘De lean entrepreneur’

Dit boek valt direct wat op door het ongebruikelijke formaat en de specifieke illustraties (die trouwens via opensource zijn vrijgegeven op de site rond het boek). In het boek worden vele termen en begrippen rond de lean startup beweging verder uitgewerkt en via vele casestudies getoond. Een van die termen is bijvoorbeeld het begrip vanity metrics.

‘Een vanity metric is een meeteenheid die ontoegankelijk is, waar je geen actie op kunt ondernemen en die niet controleerbaar is. Je kunt er niets mee: de metric geeft je geen zicht op heldere, betekenisvolle effecten op je business.’

Een voorbeeld hiervan is het aantal likes op de Facebook pagina van je restaurant. Dit is totaal betekenisloos als niemand van die fans naar je restaurant gaat.

Als je Lean startup zegt, denk je natuurlijk ook direct aan MVP (‘Minimum Viable Product’). Een MVP is een eerste versie van je product, waarbij je de minimale basisfunctionaliteiten kan bieden aan de gebruikers om ze van je product te overtuigen.
In het hoofdstuk over de MVP heb ik vooral met veel interesse de castestudy omtrent Brain Clark gelezen. Deze blogger is de oprichter van de grote succesvolle blog copyblogger. Vanuit die eenmansblog is het nu een serviceverlenend softwarebedrijf geworden.

De Nederlandstalige vertaling van dit boek zorgt wel voor een moeilijkere leeservaring, waarbij ik niet even op twee avondjes doorheen het boek geraakte (wat me normaal wel lukt bij dergelijke boeken). Een voorbeeldje van een zin, die het lezen vertraagde.

‘Dat 25 mensen verdeeld over vier tijdzones werken, gedwarsboomd door de omslachtigheid van mail en conference calls en een gebrek aan live contact met bijhorende serendipiteit, leidt er niet alleen tot productiviteitsproblemen maar ook tot issues op het vlak van werkmoreel.’

Ik zou het boek dan ook eerder aan lezers aanraden die er echt in willen duiken. Het is een zeer marketing/strategisch gericht boek over de customer journey, salesfunnels en de groeigolven van een product/bedrijf.
Bron: Dailybits

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels