artikel

‘Platformdenken is echt een organisatiestrategie’

Innovatie

Dat zegt Maurits Kreijveld (zie foto), schrijver van ‘De kracht van platformen’. M&C interviewde hem.

‘Platformdenken is echt een organisatiestrategie’

In zijn boek, een van drie genomineerde boeken voor het Ooa-boek van het Jaar, duidt Kreijveld de oprukkende innovatieve platformen, en biedt naast een helicopterview ook bouwstenen, zodat organisaties zelf met platformen en platformdenken aan de slag kunnen.

Breed onderbouwd
‘De laatste tijd hebben vele innovatieve platformen zichzelf aangediend, en die blijken flink wat te veroorzaken. Kijk bijvoorbeeld naar Blendle, Uber of Airbnb. Het is mijn passie om ontwikkelingen vroeg te zien, en te begrijpen. Ik wilde de vertaalslag maken van die nieuwe ontwikkelingen: hoe gaat dat er precies uitzien, en dat vervolgens begrijpelijk maken voor overheid en bedrijven. Dat heb ik gedaan in de vorm van een managementboek, en vanuit mijn dienstverband bij het Rathenau Instituut. “De kracht van platformen” gaat zowel over implementeren als over de brede blik van boven: doen én diepgang.’

‘Om dat te kunnen bereiken heb ik experts opgezocht binnen de sectoren waar ik over heb geschreven. Zij kennen hun terrein bijzonder goed, en hebben meegeschreven en het inhoudelijk gecheckt. Daardoor is het niet alleen mijn visie, maar echt een breed onderbouwd boek. Het is niet een boek wat alleen zegt: er veranderen dingen. Het biedt inzicht in wat er gebeurt onder de motorkap. Dus het is niet de bedoeling dat de mensen die het lezen er slecht van slapen, maar dat ze er juist iets mee kunnen. Dat ze er bouwstenen in vinden, hoe je kunt werken aan een innovatieve structuur in de vorm van een platform, of gebruik kunt maken van andere platformen.’

Markt slaat om
‘Met de opkomst van platformen zie ik het zo: het bouwt op, dan is de markt nog sceptisch: het zal zo’n vaart niet lopen. Vervolgens als het er is, en het slaagt: dan kan het een hele markt doen omslaan. Wanneer dat precies gaat gebeuren kan je nooit helemaal weten, maar op een gegeven moment gaan disruptieve platformen de gevestigde orde ondermijnen. Die gevestigde orde probeert dan grip op de ontwikkelingen te houden door middel van regelgeving. Maar de verandering is dan al een feit en niet meer tegen te houden.’

‘De belangrijkste filosofie achter platformen is dat je niet alles zelf het beste kan. Voor grote bedrijven kan dat moeilijk zijn, want die denken dat vaak wel. Er is heel veel talent en waarde buiten je eigen organisatie. Je moet als organisatie bereid zijn een deel van je controle los te laten, en andere spelers delen van jouw kennis en competenties laten gebruiken. Anderen gebruiken delen van jou, jij gebruikt delen van anderen, en zo bouw je op elkaar voort.’

‘Ik hoop op meerdere partijen en organisaties die ermee aan de gang willen. Zoiets moet je toch eerst tien keer zien, voor je er echt zelf mee aan de slag gaat. En het is ook niet te kopiëren van concurrenten: het gaat er echt om wat je zelf voor unieks te bieden hebt aan andere spelers, en hoe je de samenwerking op gang kunt brengen.’
Lees het hele interview met Maurits Kreijveld op M&C.

Uit het juryrapport Ooa Boek van het Jaar 2014:
‘De kracht van platformen van Maurits Kreijveld en co-auteurs is een boek dat iedereen wakker schudt die zich nog niet realiseert wat de impact is van de mogelijkheden die technologie biedt. Er gaat een wereld voor je open. Het thema van de disruptieve innovatie wordt op een toegankelijke manier aan de orde gesteld. Wie bezig is met advisering over strategie en met strategieontwikkeling kan niet om dit boek heen. Het vak moet zich opnieuw enten, dat wordt overtuigend duidelijk gemaakt. En De kracht van platformen biedt houvast.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels