Google werkt met een buitengewoon eenvoudig driestapsproces om de meest vernieuwende ideeën te genereren en om te zetten in concrete actie.
Innovatiester Google heeft geen geheime formule om te innoveren, maar gaat wel degelijk systematisch te werk. En iedereen kan dat leren. De essentie is dat je op de juiste manier moet brainstormen, zegt Veronique Lafargue (Global Head of Content Strategy bij Google Apps for Work). Freestyle brainstorming – waarbij de wildste ideeën op tafel komen – is het hart, maar het leidt alleen tot concrete actie als er ook enige structuur is. Daarom heeft Google een lineair proces ontwikkeld om nieuwe ideeën te genereren en die tot concrete producten te maken:- Ken de gebruiker
- Denk in termen van ’10 x’
- Maak prototypen
- Bouw voort op elkaars ideeën met ‘ja, en…’ in plaats van ze neer te halen met ‘nee, maar…’.
- Genereer veel ideeën. In deze fase in kwantiteit belangrijker dan kwaliteit, dus laat iedereen zich echt uitleven.
- Maak headlines. Als je een idee in maximaal zes woorden beschrijft, helpt dat enorm om het te verhelderen.
- Illustreer. Beelden zeggen het meestal beter dan woorden en zijn moeilijker verkeerd te interpreteren.
- Denk groot. Vraag om gedurfde, ongeremde ideeën – dit is het ’10 x’-element – en niet om incrementele oplossingen. Het kan niet gek genoeg zijn.
- Schort beoordeling op. Beoordeel ideeën niet tijdens het brainstormen maar geef ze tijd en ruimte om te groeien.