artikel

De comeback van Apple

Innovatie

Een van de mooiste voorbeelden ooit van de wendbaarheid van een grote organisatie hebben we allemaal kunnen aanschouwen: Apple Inc. In september 2002 zag de toekomst van Apple er zo slecht uit dat je aandelen in Apple Computer kon kopen, voor een prijs die een operationele waarde vertegenwoordigden van minder dan nul.

De comeback van Apple

Wat je toen kocht, als je het aandurfde, kwam uit de kasreserves van Apple ter waarde van dertien miljard dollar. En verder kon je alleen maar hopen dat Apple nog iets nuttigs met dat geld kon doen.

Vergeet niet dat dit vijf jaar ná de terugkeer van Steve Jobs was. In tegenstelling tot wat men zegt, wist Jobs niet meteen het tij bij Apple te keren. Nog geen tien jaar later zou Apple het woord Computer uit de bedrijfsnaam schrappen en lag de wereld aan zijn voeten. In september 2012 was Apple het rijkste bedrijf ter wereld geworden, met een geschatte waarde van 656 miljard dollar.

In de tien jaar van Apple’s bijzondere weg naar de top, deden andere grote Amerikaanse bedrijven die altijd succesvol waren geweest, het bijzonder slecht. Dat waren onder andere Pacific Gas & Electric, Enron, WorldCom, Tyco, Adelphia Communications, us Airways, Trump Entertainment Resorts, Northwest Airlines, Lehman Brothers, Washington Mutual, Chrysler en General Motors. Dus terwijl het Apple voor de wind ging, ging in één decennium een groter aantal Amerikaanse bedrijven failliet of geheel ten onder, dan ooit tevoren – dat gebeurde zelfs niet tijdens de Grote Depressie.

Hoe kreeg Apple dat voor elkaar? Waarom was het bedrijf succesvol terwijl andere en (aanvankelijk) ook succesvollere ondernemingen problemen ondervonden? Het eenvoudige antwoord is dat Apple er in deze periode in slaagde verandering is dodelijk 29 om een reeks van vier gedenkwaardige producten en diensten te lanceren – iPod, iTunes, iPhone en iPad – die niet alleen de stimulans waren voor geheel nieuwe industrieën, maar voor geheel nieuwe marktsectoren
waarin nu miljarden omgaan.

Om te begrijpen hoe Apple dit voor elkaar kreeg, moeten we kijken naar wat de daadwerkelijke inbreng was van Steve Jobs, medeoprichter van Apple. Hij was twaalf jaar weggeweest en kwam weer terug aan het begin van deze historische periode voor het bedrijf. Toen hij in 1997 voor de tweede keer aan het roer stond bij Apple, was Steve Jobs veel wijzer en zelfverzekerder. En hoewel hij nog steeds dezelfde levendige, onstuimige, uiterst onvoorspelbare en impulsieve Steve Jobs was die in 1985 door Apple de deur werd gewezen, had hij in de tussentijd wel twee belangrijke dingen geleerd: 1) bouw een bedrijf op waar risico’s worden gewaardeerd en niet afgestraft, en 2) vergeet nooit dat alle succesvolle ondernemingen, hoe groot en rijk ook, een verzameling van teams zijn – grote en kleine, loyale en rebelse, stabiliserende en anarchistische. Van de technici op de werkvloer tot de managers, allemaal werken ze aan het succes van het bedrijf, soms in harmonie en soms in onderlinge strijd.

In de geschiedenis van Apple hebben teams, in goede en slechte tijden en in de meest onwaarschijnlijke uithoeken van het bedrijf, een belangrijke rol gespeeld bij het bepalen van de toekomst – en vaak ook het bedrijf in leven gehouden. Het waren teams op het gebied van ontwerp (de vriendelijke concurrentie tussen de teams van het Lisa-project en het Macintosh- project), onderwijs (waarmee het bedrijf een tweede kans kreeg toen ibm zich ging richten op de zakelijke markt), het besturingssysteem van Apple (waarmee Apple gebruikers aan zich wist te binden in een tijd waarin de hardware kwalitatief minder werd), marketing en reclame (nog steeds volgens de typische stijl van Jobs nadat hij was ontslagen)… en uiteindelijk het team dat onder de technische leiding van John Rubinstein de iPod ontwierp en bouwde en het derde Apple-tijdperk inluidde. Veel van deze teams opereerden onafhankelijk van de grotere organisatie – en een aantal was zonder meer rebels. Maar allemaal gaven ze blijk van een of ander uitzonderlijk talent.

Uiteindelijk vormden deze teams de basis van het jonge Apple en voorkwamen ze dat het bedrijf uiteenviel onder middelmatig management in moeilijke tijden en zorgden ze voor een explosie van innovaties tijdens de wederopstanding en grote successen van Apple.

foto: Anna Hoychuk / Shutterstock.com

Door: Rich Karlgaard en Michael S. Malone, auteurs van het boek Team Genius. Dit artikel is een fragment uit Team Genius >>>

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels