artikel

Ontwrichtende opvattingen over businessmodelinnovatie

Innovatie

We leven in een disruptief tijdperk waarin gevestigde ondernemingen onder vuur liggen. Maar ze staan niet machteloos. Ze kunnen hun businessmodel vernieuwen door opvattingen te torpederen over hoe in hun business geld wordt verdiend. We kunnen het maar beter onderb ogen zien: businessmodellen zijn niet meer wat ze waren. Gingen ze vroeger jaren mee, decennia […]

Ontwrichtende opvattingen over businessmodelinnovatie
Veel businessmodellen zijn aan reframing toe

We leven in een disruptief tijdperk waarin gevestigde ondernemingen onder vuur liggen. Maar ze staan niet machteloos. Ze kunnen hun businessmodel vernieuwen door opvattingen te torpederen over hoe in hun business geld wordt verdiend.

We kunnen het maar beter onderb ogen zien: businessmodellen zijn niet meer wat ze waren. Gingen ze vroeger jaren mee, decennia zelfs, tegenwoordig worden ze al snel onder druk gezet, ontwricht of ronduit weggevaagd. Denk Airbnb, Uber, Bitcoin, Coursera, edX, Peerby. De ontwrichters komen vaak van buiten de branche.

Het goede nieuws: ook als gevestigde onderneming kun je businessmodellen in je branche op zijn kop zetten. Voor gevestigde ondernemingen is het van oudsher erg lastig om dit soort ontwrichtende innovaties te creëren. Veel bedrijven zien überhaupt niet welke mogelijkheden er zijn om dingen onherstelbaar te vernieuwen. Andere schrikken ervoor terug om in actie te komen uit angst hun corebusiness – en belangrijkste winststromen – te kannibaliseren. En weer andere rommelen weliswaar wat met de spelregels maar veranderen die uiteindelijk zelden of nooit.

Is het echt bijna niet te doen voor gevestigde ondernemingen om te innoveren binnen hun businessmodel? Nee, blijkt uit McKinseyonderzoek. Volgens Marc de Jong en Menno van Dijk kunnen gevestigde spelers wel degelijk – hun eigen –  traditionele manieren om zaken te doen ontwrichten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels