artikel

Zes richtlijnen om het 10 keer beter te doen

Innovatie

Alles 10x zo goed maken. Dit principe is de kern van hoe Google innoveert: probeer iets minstens tien keer te verbeteren in plaats van één tiende – dus minstens 1000% en niet 10%. Alle deelnemers schrijven hun ideeën individueel op voordat ze als groep weer bij elkaar komen en beslissen welke ideeën worden opgepakt.

Zes richtlijnen om het 10 keer beter te doen

Daarbij houden ze zich aan zes richtlijnen:

  1. Bouw voort op elkaars ideeën met ‘ja, en…’ in plaats van ze neer te halen met ‘nee, maar…’.
  2. Genereer veel ideeën. In deze fase in kwantiteit belangrijker dan kwaliteit, dus laat iedereen zich echt uitleven.
  3. Maak headlines. Als je een idee in maximaal zes woorden beschrijft, helpt dat enorm om het te verhelderen.
  4. Beelden zeggen het meestal beter dan woorden en zijn moeilijker verkeerd te interpreteren.
  5. Denk groot. Vraag om gedurfde, ongeremde ideeën – dit is het ’10 x’-element – en niet om incrementele oplossingen. Het kan niet gek genoeg zijn.
  6. Schort beoordeling op. Beoordeel ideeën niet tijdens het brainstormen maar geef ze tijd en ruimte om te groeien.

Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels